تبلیغات
مجتمع آموزشی و پرورشی نور - مطالب بهمن 1391
 
مجتمع آموزشی و پرورشی نور
تلفیقی از ایده ها،امکانات و منابع انسانی
 
 
استفاده از زبان بدن در مصاحبه های شغلی نقشی اساسی ایفا می کند. به گزارش برترین ها، ارتباط غیرکلامی به شما کمک می کند از آنچه در ذهن طرف مقابلتان می گذرد آگاه شوید و با استفاده از زبان بدن تاثیری مثبت بر ذهن او بگذارید.

ارتباط غیرکلامی به شما کمک می کند از آنچه در ذهن طرف مقابلتان می گذرد آگاه شوید و با استفاده از زبان بدن تاثیری مثبت بر ذهن او بگذارید. اما چگونه از این مهارت استفاده کنیم؟

1.مراقب طریقه دست دادنتان باشید

دست دادن می تواند بعضی چیزها را راجع به ما لو بدهد. آیا شما آرام و ملایم دست می دهید یا محکم و شدید؟ جالب است بدانید که افراد پرخاشگر محکم دست می دهند، در حالی که افراد خجالتی و کسانی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند، آرام و نرم دست می دهند.

برای دست دادن به نکات زیر توجه کنید:

- دست ها باید کاملاً تمیز باشند.

- دست ها باید گرم ولی بدون عرق باشند.

- حرفه ای دست بدهید، یعنی نه خیلی محکم و نه خیلی آرام، همراه با یک لبخند گرم.

 

2. چشم ها هم حرف هایی برای گفتن دارند

اهمیت تماس چشمی در کشورهای مختلف یکسان نیست. مثلاً در آمریکا، تماس چشمی ایده آل 60 درصد است، چراکه باعث می شود مدیر با شما احساس راحتی کند. تماس چشمی بیشتر از این مقدار می تواند نشانه جسارت و اعتماد به نفس بیش از حد شما، و تماس چشمی کمتر از این می تواند نشانه بی علاقگی شما باشد.

لطفا" به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

- وقتی کارفرما را برای بار اول ملاقات می کنید، مستقیم به چشم هایش نگاه کنید و به خودتان بگویید "خیلی خوشحالم که بالاخره می بینمت." بدین ترتیب لبخندی بر لبتان خواهد نشست که تاثیری مثبت بر او خواهد داشت. وقتی با علاقه به کسی نگاه می کنیم، مردمک چشم هایمان ناخودآگاه گشاد می شود و طرف مقابل به طور غریزی متوجه این علاقه و توجه می شود.

- موقع مصاحبه به قسمت های مختلف چهره کارفرما نگاه کنید، یعنی به شکل یک مثلث از ابروی چپ به بینی، و از آنجا به ابروی راست.

3. به طرز نشستنتان دقت کنید

طرز نشستن یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که می تواند بر طرف مقابل اثرگذار باشد. صاف بنشینید چون اعتماد به نفستان افزایش خواهد یافت. اگر شانه هایتان افتاده یا خم باشد، به قفسه سینه تان فشار خواهد آمد که باعث اختلال در تنفس و در نتیجه عصبی شدن شما می شود.

4. از حالت سرتان غافل نشوید

اگر می خواهید در طول یک مصاحبه اعتماد به نفستان را حفظ کنید، سرتان را هم در جهت افقی و هم عمودی صاف نگه دارید. به یاد داشته باشید که با این کار جدی تر به نظر خواهید رسید، در صورتی که در موقعیت های دوستانه بهتر است سرتان را کمی به سمت چپ یا راست خم کنید.

 

5. بازو ها هم مهم هستند

بازوها می توانند میزان علاقه و استقبال ما از حرف های طرف مقابل را نشان بدهند، بنابراین بازوهایتان را در دو طرف بدنتان نگه دارید. این نشان می دهد شما از چیزهایی که بر سر راهتان قرار می گیرند نمی ترسید.

افراد کم حرف معمولاً بازوهایشان را کمتر از بدنشان دور می کنند، در حالی که افراد اجتماعی و برون گرا معمولاً بازوهایشان را بیشتر حرکت می دهند. سعی کنید حرکاتتان را در چارچوب بدنتان نگه دارید وگرنه ممکن است غیرقابل کنترل و جسور به نظر برسید.

6. مراقب پاهایتان باشید

معمولاً وقتی عصبی، مضطرب یا در حال دروغ گفتن هستیم، پاهایمان را بیشتر از مواقع عادی حرکت می دهیم. بنابراین سعی کنید در طول مصاحبه آنها را ثابت نگه دارید. بهتر است پاهایتان را روی هم نیندازید چون می تواند مانعی بین شما و کارفرما ایجاد کند. قرار دادن قوزک یک پا روی زانوی پای دیگر می تواند القا کننده ی حالت دفاعی باشد./ع

http://zare-moshavereh.mihanblog.com/post/69




نوع مطلب : مشاور، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


کشتار زمان و فرصت ها به بهانه ی تعطیلات

همیشه زمانی که چند روز تعطیل پشت سر هم قرار می گیرد و یا ایام نوروز ، خیلی از افراد دست به کشتار می زنند . آن هم کشتار بی رحمانه ی ارزشمند ترین پشتوانه ی انسان . وقت و زمان ، گران بها تر از آن است که به بهانه ی اوقات و فراغت و استراحت هدر برود. البته این بدان معنا نیست که در تعطیلات روال قبل زندگی را ادامه دهیم اما بهتر است در کنار استراحت ،تفریح و مهمانی کارهایی را هم بگنجانیم که یا در مواقع معمول فرصت انجام آن را نداریم و یا در صورت فراغت کامل ، بعد از تعطیلات ممکن است با فشار مضاعفی روبه رو شویم. مثلا دانش آموزان که اگر دوهفته ی عید فقط استراحت کنند ، بعد از تعطیلات کارشان سخت می شود.بقیه ی افراد هم همین طور . خوابیدن تا نزدیک ظهر و گذراندن زمان بدون هدف ، فرصتی را از بین می برد غیر قابل جبران.

.

راهکارهای زیر به شما کمک می کند تا عید 1391 برای تان پر بار و ارزشمند باشد:

1.قبل از شروع تعطیلات، برنامه‏اى ویژه طراحى كنید و بر كاغذ بنگارید و پیوسته به خود یاد آور شوید كه روزهاى آینده برنامه دارم.

2. دروس، تكالیف، تحقیق، مطالعه، خلاقیّت، ابتكار و یادگیری را در برنامه لحاظ كنید.

3. حتّى الامكان برنامه‏هاى ایام تعطیل سنگین نباشد؛ زیرا برنامه زدگى ایجاد مى‏كند.

4. بهتر است برنامه ایام نخست تعطیل از دیگر ایام سبك‏تر باشد؛ ولى مصمم‏تر شروع شود تا افسوس‏هاى پنهان در آینده به سراغ انسان نیاید. در روزهاى بعد باید فعّالیّت‏ها به تدریج بیشتر گردد و ساعت برنامه ریزى شده غنى‏تر شود؛ یعنى با برنامه باشیم، امّا غرق برنامه نشویم. اگر برنامه از آغاز با فعّالیّت‏هاى سنگین پر شود، امكان دارد فرد از همان آغاز ورشكسته شده، اعتماد خود به برنامه و برنامه ریزى را از دست دهد و به ورطه برنامه روزى و چه بسا برنامه سوزى پناه برد.

داشتن برنامه در ایام خالى از برنامه خاصّ مثل تعطیلات این حُسن را دارد كه نگاه انسان را عوض مى‏كند. حتّى روزها معنا دار و شب‏ها پر ارزش مى‏شوند.

5. در ایام تعطیل كه عمدتاً برنامه‏هاى تلویزیونى پر حجم، متنوع و سرگرم كننده‏اند؛ به صورت سارق زمان در مى‏آیند و سبب مرگ فرصت‏ها مى‏گردند. راهبردهاى زیر در پیشگیرى از این پدیده سودمند است:

الف) اغلب فیلم‏ها و سریال‏هاى تلویزیونى شخصیت‏هاى ثابت و فیلم نامه‏هاى قابل پیش بینى دارند و در دقایق اول یا قسمت‏هاى آغازین عاقبت خود را آشكار مى‏سازند. بهتر است در تماشاى تلویزیون تماشاچى محض نباشیم و عادت كنیم

هنگام نگاه كردن به تلویزیون، كارهاى دیگر مانند یادداشت بردارى، پاكنویس، مطالعه، انجام کارهای منزل را انجام دهیم.

ب) بسیارى از فیلم‏ها و سریال‏ها در ساعات دیگر دوباره پخش مى‏شوند. چنانچه به سریال یا فیلمى علاقه خاص داریم، بهتر است تماشاى آن را به زمان دیگر كه حجم فعّالیّت‏ها كم‏تر است یا اصطلاحاً اوقات مرده شمرده مى‏شود، واگذاریم.

ج) مشاهده بیش از حد خشونت، جنایت و تخلفات و شنیدن واژه‏هاى خشن، دور از نزاكت و قهرآمیز بر روان ما آثار بسیار نامطلوب مى‏گذارد. بنابراین، مى‏توان از مشاهده بسیارى از این برنامه‏ها چشم پوشید؛ زیرا نه تنها سود ندارند، بلكه مشكلاتى نیز به ارمغان مى‏آورند. افزون بر این، بسیارى از برنامه‏هاى یاد شده بعد از پایان، صرع تصویرى در بیننده ایجاد مى‏كنند و چه بسا تماشاچى را تا مدت‏ها با توهمات و عدم تمركز روبه‏رو مى‏سازند. امروز صرع تصویرى مشكلى جدى است و به نظر روان پزشكان و روان شناسان از عوامل مهم رسوب گذارى توهمات پایدار و نیمه پایدار در ذهن انسان است. گاه این حالت در دانش‏آموزان به خوبى مشهود است و در ساعات اولیه كلاس درس، به سبب جولان تصاویر فیلم و سریال شب گذشته در ذهن شان، در حالت خلسه فرو مى‏روند. این حالت امروز یكى از موانع جدى یادگیرى است و ضریب آن در ایام تعطیل، به خاطر حضور پر رنگ ما در منزل و تعلق خاطر به سرگرمى تلویزیون، فزونى مى‏یابد.

د) بسیارى از فیلم‏ها و برنامه‏هاى سرگرم كننده براى فرهنگ و روحیات و حالات فكرى و عادات ما ساخته نشده است؛ بر روان آثارى زیانبار مى‏نهند و برنامه‏هاى ما را مختلف مى‏سازند. حذف آن‏ها از زندگى ضرورت دارد و سبب احیاى اوقات فراغت و عملى شدن برنامه‏هاى بعدى ما مى‏شود.

ه) آثار مخرّب و زیانبار برخى از برنامه‏ها و تصاویر حتّى یادگیرى و استعدادها را به مخاطره مى‏افكند. بعضى از این برنامه‏ها، آگاهانه یا در اثر غفلت سازندگان آن با احساسات ما بازى مى‏كنند و در بستر استعدادهاى ما بذر نومیدى مى‏پاشند.

6. وقتى در ایام تعطیل خود را به یك برنامه دقیق و حساب شده مقید مى‏سازیم و در كنار آن از تفریح و استراحت نیز بهره مى‏گیریم، از احساس رضایت و شادى‏اى ویژه سرشار مى‏شویم و به توانمندى‏ها و قدرت اندیشه خویش بیش‏تر اعتقاد پیدا مى‏كنیم.

7. داشتن برنامه در ایام خالى از برنامه خاصّ مثل تعطیلات این حُسن را دارد كه نگاه انسان را عوض مى‏كند. حتّى روزها معنا دار و شب‏ها پر ارزش مى‏شوند. حركات و سكنات معتبر مى‏گردند و جالب این‏كه هر چه اهداف برنامه بیش‏تر تحقّق یابند، اخلاق، رفتار و منش ما بهتر مى‏شود. در این موقعیت، دنیا زیباتر به نظر مى‏رسد، معناى واقعى رنگ‏ها را با چشم و ذهن در مى‏یابیم؛ تابلویى كه در منظر داریم، زیباتر مى‏بینیم و حتّى غذاى هر روزمان را لذیذتر مى‏یابیم

http://zare-moshavereh.mihanblog.com.





نوع مطلب : مشاور، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش از برگزاری مرحله دوم آزمون پیشرفت تحصیلی هماهنگ وكشوری در نیمه اول اسفند 91 خبرداد.


به گزارش مركز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، ابراهیم سحر خیز با بیان اینكه آزمون پیشرفت تحصیلی هماهنگ وكشوری به صورت رایگان وبراساس برنامه زمانی پیش بینی شده برگزار می شود، گفت: قبل از برگزاری هر آزمون جزوات كمك آموزشی وسوالات تكمیلی ازطریق سایت دفتر آموزش متوسطه در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

وی تاكید كرد: برگزاری این آزمون در راستای جلوگیری از اقدام برخی موسسات خصوصی كه مورد تایید وزارت آموزش و پرورش نبوده اند ، صورت می گیرد.

سحرخیز اظهار كرد : دومین آزمون پیشرفت تحصیلی هماهنگ وكشوری در هفتم اسفند 91 برگزار می شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش اظهار كرد: با توجه به روند تحلیل این آزمون ها ، دانش آموزان از عملكرد خودمطلع می شوند و می توانند با توجه به راهكارهای ارائه شده نقاط ضعف خود را جبران نمایند.

سحر خیز خاطر نشان كرد: ادارات كل آموزش و پرورش استان ها موظف هستند تا این موضوع را به نحو مطلوب درسطح دبیرستان های كشور اطلاع رسانی كنند.

گفتنی است ، مرحله اول این آزمون در نیمه آذرماه برگزارشده است.





نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 30 بهمن 1391 :: نویسنده : مجتمع آموزشی پرورشی نور

اطلاعیه سازمان سنجش آموزش كشور در خصوص ثبت نام از داوطلبان متقاضی شركت در آزمون سراسری سال 1392 دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی كه در زمان مقرر ( 16/9/91 لغایت 30/9/91 ) موفق به ثبت نام نشده اند و همچنین ویرایش اطلاعات ثبت نامی آن دسته از داوطلبانیكه در زمان مقرر نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام نموده اند


سازمان سنجش آموزش کشور بدین‌وسیله به اطلاع آن دسته از داوطلبان آزمون سراسری  سال 1392 كه در زمان مقرر (16/9/91 لغایت 30/9/91 ) موفق به ثبت نام در آزمون نگردیده و یا نسبت به ثبت نام خود اقدام نموده اند وخواستار ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود می باشند ، می رساند كه لازم است از تاریخ 30/11/91 لغایت 3/12/91 با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی:   www.sanjesh.org  و با در نظر گرفتن موارد ذیل اقدام نمایند.
الف: آندسته از متقاضیانی که موفق به ثبت نام در آزمون سراسری سال 1392 نشده اند:
آندسته از متقاضیانی که به هر دلیل در تاریخهای تعیین شده موفق به ثبت نام در آزمون سراسری سال 1392 نشده اند  لازم است از تاریخ 30/11/91 لغایت 3/12/91  به سایت سازمان به نشانی: www.sanjesh.org مراجعه و با توجه به دستورالعمل مربوط نسبت به ثبت نام در آزمون  اقدام و به نكات ذیل نیز توجه نمایند.
1- از آنجا كه آزمون سراسری سال 1392 به منظور پذیرش دانشجو برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیر دولتی ، دانشگاه پیام نور ، دانشگاه فرهنگیان و همچنین رشته های دانشگاه آزاد اسلامی كه پذیرش برای آنها با آزمون صورت می پذیرد، برگزارخواهدشد . لذا  به كلیه متقاضیان این قبیل رشته ها تاكید می گردد كه در محدوده زمانی فوق نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.
2- در خصوص نحوه اعلام علاقمندی به پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی از كلیه داوطلبانیكه در مهلت مقرر  ثبت نام (16/9/91 الی 30/9/91) اقدام به ثبت نام نموده و یا در محدود زمانی به شرح این اطلاعیه ثبت نام می نمایند در زمان توزیع كارت شركت درجلسه آزمون سراسری سال 1392 از طریق سایت سازمان سنجش اطلاع رسانی لازم صورت خواهد پذیرفت.
ب: داوطلبانیكه خواستار ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود می باشند:
- آندسته از داوطلبانیكه در زمان مقرر (16/9/91 لغایت 30/9/91 ) نسبت به ثبت نام اقدام نموده اند و هم اكنون خواستار ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود می باشند لازم است از تاریخ 30/11/91 لغایت 3/12/91 با مراجعه به بخش آزمون سراسری در  سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی:   www.sanjesh.org  در قسمت ویرایش اطلاعات ثبت نامی نسبت به ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود اقدام نمایند.

 




نوع مطلب : مشاور، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


عوامل موثر در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموز:

1-علاقه و استعداد و مهارت دانش آموز

2- تاثیر خانواده و اجبار و تحمیل یک رشته به دانش آموز

3- دوستان و نزدیکان دانش آموز و پیشنهاد یک رشته به دانش آموز

4- وجود بازار کار در مورد رشته ها

5- نزدیکی مدرسه یا دبیرستان ویا مرکز فنی و...

 

 انواع شاخه ها تحصیلی {1-نظری 2- فنی حرفه ای3- کار دانش }

 

انواع رشته های تحصیلی:

 

1- شاخه نظری:1- ریاضی و فیزیک 2-تجربی 3-ادبیات وعلوم انسانی 4-معارف


 جهت آشنایی با رشته ها وگرایش های موجود  هر شاخه تحصیلی در دانشگاه ها به ادامه مطلب مراجعه کنید.

ریاضی

مهندسی برق-مهندسی مکانیک-مهندسی کامپیوتر(نرم افزار و سخت افزار)-مهندسی سرامیک-حسابدار-امورمالی-مهندسی شیمی-مدیریت بازرگانی-مهندسی صنایع-مهندسی نساجی-بیمه – عمران – رشته های دبیری – تدریس خصوصی دروس تخصصی و پایه – معماری – مهندس متالوژی – میر مالی – آمار – مهندسی پتروشیمی – مهندسی فن آوری اطلاعات

تجربی

بهداشت حرفه ای-شیمی کاربردی-مهندسی صنایع غذایی-مدیریت بازرگانی- حسابداری-بیمه – بازار یاب (مشترک همه رشته ها)- رشته های دبیری – تدریس خصوصی – دامپزشکی – مهندسی کشاورزی – پرستار – پزشک – پزشک خانواده – انواع تخصص پزشکی به عنوان هیا ت علمی دانشگاهها و کادر بیمارستانها – دندان پزشک – دندان ساز – روان شناس باینی – مددکار اجتماعی -

انسانی و معارف

حقوق- علوم قضایی-مدیریت بازرگانی-حسابداری-مشاوره-روان شناسی بالینی-بیمه – رشته های دبیری – تدریس خصوصی  - روزنامه نگار

فنی حرفه ای

کامپیوتر-حسابداری- گرافیک- الکترونیک-مکانیک خودرو-الکتروتکنیک- قالب سازی – تاسیسات – خیاط - رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش مثل : تاسیسات – خیاطی – حسابداری – برق و..

کاردانش

تاسیسات-کامپیوتر-حسابداری-نقشه کشی با کمک رایانه-جوشکار- جوشکاری گاز- برق صنعتی – خیاط – رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش مثل : تاسیسات – خیاطی – حسابداری – برق و..- تکنسین آسانسور – نقشه کشی صنعتی – تعمیرکار ماشینهای اداری -

هنر

عکاسی- طراحی پارچه-انیمیشن سازی- طراح صنعتی – استخدام در صدا و سیما در رشته های مورد نیاز این سازمان مثل : تولید سیما – کارگردانی – فیلمبرداری – عکاسی – طراح لباس – بازیگری – نمایش عروسکی و..

زبانهای خارجه

مترجم زبان انگلیسی- مترجم در سازمان میراث فرهنگی – تدریس خصوصی –و..







نوع مطلب : مشاور، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 

                                                                       بنام خدا

                                         چگونه تشخیص دهیم درمسیر حق گام برمی داریم ؟

           یکی از دغدغه های زندگی امروز مومنین وخداجویان این است که در این زمان وزمانهای مشابه به این عصر که اگر بگوییم عصر           

         آخرالزمان است چگونه دینداری خود را بسنجیم  ودر  فنته های خود را  حفظ کنیم

       انسان تنها موجود عالم خاکی است که زندگی او باید توام با رشد باشد یعنی باید هرروزاش از روز دیگر برتر وبالاتر باشد

           رشد درانسان درسه طراز قابل اندازگیری است

1-به سمت بالاوتعالی ومعنویت حرکت کردن ( به کمال رسیدن )

     2- به سمت پایین و حیوانیت سو ق یافتن ( مادی گرایان ،دنیا طلبان و...)

3-   ثابت ماندن وعوض نشدن ( مردگان متحرک ، فاقدین شعور وجاهلان و... ) 

حرکت دردو سمت تعال وکمال ومادیت وحیوانیت هر دو دارای یک نشان واحد هستند

بنابراین هرگاه در ذهن ،رفتار وسکنات خود تغییراتی به شرح ذیل مشاهد کردید بدانید تغییر درشما به وجود آمد ویا به عبارتی شما رشد نمودید

1-       نسبت به افراد یا گروه یا عقیده ای نگاه شما عوض شده مثلا کسی را دوست می داشتید حالادشمن می دارید به چیزی عقیده داشتید وحالاتغییر عقیده دادید

2-     یا نسبت به موارد ذکر شده بدین وضع شدکه به کسی یا چیزی وعقیده ایکه  دشمن بودیدوحالا با آن دوست شدید وتمایل پیداکرده اید

بنابراین درشما یک حرکت که همان رشد باشد به وجود آمد لذا این تغییر ورشد آیا درسمت منفی است یا مثبت

3-   رفتار شما نسبت به موارد1و2 شدت یافته است

                    با نگاهی به سوره حجرات می توان این کدها وراهکارها را درآن یافت

                هرگاه شما از کفر ، شرک ، فسق ،وعصیان وگناه بیزار ومتنفر شدید بدانید به شما ایمان عطاء شده است

                  واگر غیر این باشد درگمراهی وبیراهه واقع شده اید

توصیه    می شود ترجمه  سوره حجرات را برای فهم مطالب مرورنمائید .              التماس دعا 29/11/91  راهنمایی امام حسن عسگری علیه السلام

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 29 بهمن 1391 :: نویسنده : مجتمع آموزشی پرورشی نور

زندگی باور می خواهد آن هم از جنس امید ،که اگرسختی راه به تو یک سیلی زد،یک امید قلبی به تو گوید: که خدا هست هنوز...

 

*از دیروز بیاموز ،برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش و هرگز نگران آینده ای مباش که در دستان امن خداست .

 

*به خاطر هر آنچه هستید و هر آنچه دارید شکرگزار باشید ، زیرا این اولین قدم برای رها شدن از طرز تفکر فقر و کمبود است .

 

*ازهر چیزی که در زندگی شما اتفاق می افتد لذت ببرید اما هرگز خوشبختی و موفقیت خود را وابسته به کسی ، جایی یا چیزی ندانید

*در هیاهو ی زندگی دریافتم چه دویدن هایی که فقط پاهایم را از من گرفت در حالی که گویی ایستاده بودم چه غصه هایی که فقط باعث سپیدی مویم شد در حالی که قصه ای کودکانه بیش نبود . دریافتم کسی هست که اگر بخواهد می شود و اگر نه ، نمی شود  (به همین سادگی) کاش نه می دویدم و نه غصه می خوردم فقط او را می خواندم ....

 

 

 

 

تست اعتماد به نفس



ادامه مطلب


نوع مطلب : مشاور، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


الدین برای فرزندان , مهمترین افراد جهان محسوب می شوند , از این رو ورزش یا سرگرمی دلخواه پدر برای فرزند پسر و روش آشپزی و خانه داری مادر برای فرزند دختر سرمشق قرار می گیرد و کودکان از گفتار و اعمال و حتی از نظر احساسات نسبت به اشیا مختلف و خصوصا طرز فکر و احساس نسبت به مدرسه , تحت تاثیر والدین قرار می گیرند. پس والدین نقش ارزنده ای در ترغیب و تشویق فرزندان خود نسبت به فراگیری دروس و پیشرفت تحصیلی دارند. بنابر این می توانند با بکارگیری روشها و رفتارهای زیر , نقش موثری در رشد تحصیلی آنها داشته باشند :

1 ـ کودکان در مورد نشان دادن احساس خویش نسبت به مدرسه به والدین متکی هستند. پس وقتی پدر بگوید : « من همیشه به مدرسه علاقه مند بودم و مدرسه در مسائل شغلی و زندگی خیلی به من کمک کرد. » به طور غیرمستقیم احساس مثبت و لذت بخشی نسبت به مدرسه در کودک ایجاد می گردد.
2 ـ کودکان را در مباحث خانوادگی شرکت دهید . خانه ای که در آن والدین به فرزندان فرصت اظهارنظر در مورد اشیا و موضوعات مورد علاقه بچه ها را می دهند , شرایط مناسبی برای یادگیری در کودکان ایجاد می کنند که حتما تاثیر آن از بهترین مدرسه هم بیشتر است , زیرا در صورتیکه به نظر کودک اهمیت داده شود , نتیجه آن فعال شدن ذهن و تفکر عمیق برای اظهارنظر و ایجاد نظام فکری صحیح و ایجاد توانایی در تجزیه و تحلیل مسائل است .
3 ـ بگذارید فرزند شما « خودش » باشد و کل شخصیت او را بدون در نظرگیری ویژگیهای خاص او مورد احترام قرارداده و به او به عنوان یک انسان ارزشمند توجه کنیم .
4 ـ باید توجه داشته باشیم که موفقیت و شکست برای کودکان مثل نردبانی است که وقتی شروع می شود , تا آخرین پله ادامه می یابد. پس سعی کنیم با کوشش فراوان و همکاری با مدرسه از همان آغاز کودک را به سوی اولین پله نردبان موفقیت هدایت کنیم زیرا موفقیت در یک زمینه , موفقیت در زمینه های دیگر را نیز به دنبال دارد. پس فرزندان را کمک کنیم تا مدرسه برایشان به یک محیط شاد تبدیل گردد و هر روز موفقیت روزانه آنها را هرچند کم باشد درک نموده و تایید کنیم زیرا موفقیت یک رویا نبوده و قابل دسترس می باشد.
5 ـ والدین می توانند در صورت انحراف کودک از مسیر موفقیت , از راههای زیر او را دوباره در مسیر موفقیت قرار دهند. به عنوان نمونه اگر هنگام حل مسائل ریاضی ابراز ناتوانی نمود او را راهنمایی کنیم تا دوباره کتاب و موضوع درسی را بخواند و او را راهنمایی کنیم تا تکالیف ریاضی و اعداد را تمیز و خوانا بنویسد و بتواند مسائل ریاضی را از طریق تلاش فکری و با زبان خود و اعداد را تمیز و خوانا بنویسد و بتواند مسائل ریاضی را از طریق تلاش فکری و با زبان خود بیان کند. پس باید به کودک بگوییم اول مسئله را بخوان و به من بگو دقیقا مفهوم مسئله چیست و مسئله چه می خواهد که رعایت این اصول موجب می شود که او جوابها را بطور صحیح و سریعتر بدست آورد.
6 ـ اگر دانش آموز تمام مراحل یک مسئله را روی کاغذ بنویسد , کار ذهنی او کمتر می شود. اشتباهات کمتری مرتکب می شود و کارش را زودتر تمام می کند و می تواند مسائل پیچیده تر زندگی را در حال و آینده , شخصا حل نماید.
7 ـ کمک کنید تا فرزندان شما از همان ابتدا عادت کنند تا برای انجام هر کاری , تمرکز حواس داشته باشند. توجه کافی به هر امری در حقیقت یک عادت برای تفکر است که نتایج درخشانی در داخل و خارج مدرسه برای فرزند شما بدنبال داشته و در پیشگیری از حوادث , بهبود مطالعه , روش صحیح نشستن در کلاس و انجام صحیح تکالیف نقش موثری دارد.
8 ـ عدم هماهنگی عضلانی در کودک می تواند موجب ترس از شکست در نوشتن و بازی و سایر چیزها شود. پس والدین می توانند کودک را در کسب هماهنگی های لازم کمک کنند و فرصت هایی برای او فراهم کنند که بدون دست پاچگی و ترس , شکست را تجربه کند. مثلا با او توپ بازی کنید تا مهارت توپ گرفتن و توپ پرتاب کردن در کودک تقویت گردد و یا او را به شنا تشویق کنید و یا با کمک وسایلی , مهارت بالارفتن را در او ایجاد نمائید و یا هماهنگی عضلات دست و بازو را در او ایجاد کرده و فرصتهایی فراهم کند تا کودک بدون ترس از تمسخر و شکست به تمرین و نوشتن بپردازد.
9 ـ یکی از راههای موثر برای از بین بردن ترس و وحشت درس جواب دادن , آمادگی و تسلط دانش آموز بر درس و بازگوکردن پاسخ سوالات برای خود و یا استفاده از ضبط صوت و داشتن طرح و نقشه درس به صورت بسیار خلاصه و مکتوب می باشد.
10 ـ اگر استعدادهای ویژه ای مانند علاقه مندی و استعداد نسبت به آثار هنری یا فنی و امور ورزشی در فرزندان شما وجود دارد سعی کنید آنها را تا جایی که به نمرات مدرسه و توانایی های تحصیلی آنها ضرری نمی زند تشویق کنید. اگر فرزند شما فقط به یک موضوع مثل فوتبال و یا هنر علاقه و تسلط خاصی دارد بگذارید علاقه خود را حفظ کند ولی او را کم کم تشویق کنید تا به سایر موضوعات درسی و مدرسه ای و یا مهارتهای جدید نیز از طریق اطلاع رسانی , پیش مطالعه و زمینه سازی علاقه مند گردد.
11 ـ کودکان برای یادگیری بیشتر کنجکاوی و سوال بیشتری می کنند . پس سئوال کردنهای مداوم آنها را صبورانه تحمل کنید و پاسخ مناسب بدهید , چراها را تشویق کنید و سرکوب نکنید زیرا در مدارس به علت شلوغی کلاسها و زیادی حجم کار به پرسشهای کنجکاوانه بچه ها توجهی نمی شود. اولیا می توانند از طریق فراهم آوردن مواد آموزشی برای کودکان و کتابهای مرجع و ابزارها و وسایل لازم , زمینه را برای جوابگویی فراهم نمایند.
12 ـ آنها را در انجام طرحها و پروژه هایشان کمک کنید ولی خودتان نقش اصلی را برعهده نگیرند زیرا خلاقیت , یک مسئله فردی است و اگر ما مسئولیت پروژه را دردست بگیریم پروژه مال ما می شود نه مال آنها . 13 ـ به کودک کمک کنید تا بیانات خود را به صورت روشن و منظم سازمان دهد زیرا مدارس خیلی شلوغتر و گرفتارتر از آن هستند که چنین وظیفه ای را انجام دهند. برای رسیدن به این هدف هیچ گاه مطالب را در دهان او نگذارید و زیاد به او تذکر ندهید. خواندن کتاب و بازگوکردن لغات و عبارات آن بوسیله کودک , او را قادر می سازد که لغات جدیدی یاد بگیرد و کاربرد لغات تازه را بیاموزد و قادر به شرح داستان گردد.
14 ـ به کودک فرصت دهید تا روشن بیان کردن مطالب را تمرین کند . برای رسیدن به این هدف , در زمینه گوش کردن به حرفهای کودک , صبور و بردبار و یک شنونده فعال و علاقه مند باشید و در طول گوش کردن اگر کلمه ای نامفهوم بود به کودک نشان دهید که متوجه داستان نشده اید و یا در موارد لازم او را تشویق کنید.
15 ـ با معلم فرزندتان آشنا شوید . از آنجا که والدین و معلمان , کودک را در دو سمت و دو موقعیت متفاوت و با دو رفتار متفاوت مشاهده می کنند ملاقات با معلمان این امکان را می دهد تا دانش آموز را همانطور که واقعا هست ببینید و بشناسید. پس با یادداشت برداری دقیق از مشکلات درسی و مسائل رفتاری او , اولیا و معلمان بهتر می توانند به هنگام ملاقاتها در مورد او اظهارنظر کنند. پس با مقایسه یادداشتها در شناسائی دانش آموز موفق تر خواهید بود. از آنجا که شما اولیا و معلمان , همیشه درگیر کار و مشغله هستید , پس برنامه ریزی کنید تا در زمانیکه دو طرف وقت آزاد دارید یکدیگر را ملاقات کنید که در این زمینه آگاهی شما اولیا از زمانهای زنگ تفریح و ساعتهای آزاد , کمک موثری به شما خواهد نمود.
16 ـ در هدایت تحصیلی و انتخاب رشته تحصیلی نظر مشاور را همیشه مورد توجه قرار دهید زیرا گفته های او براساس مطالعه پرونده تحصیلی و مشاهده رفتارها و مصاحبه با فرزند شما می باشد.
17 ـ از آنجا که پدر و مادر نقش اصلی را در انگیزش کودکان برای یادگیری دارند , باید پدر و مادر از هماهنگی فکری برخوردار بوده و هر یک وظیفه ای را برعهده گیرند. یکی از والدین انجام تکالیف را رهبری کند و دیگری وظیفه دیگر را برعهده گیرد ولی مواظب باشند که هیچ یک از آنها نقش منفی نداشته و یا تکالیف کودکان را مورد تمسخر قرار ندهند و هیچ گاه تکالیف درسی فرزندان را انجام ندهند.
17 ـ اولیا باید محیط مساعدی برای مطالعه به وجود آورند و تشویق و پشتیبانی و پیشنهاد و پاسخ به سوالات را هیچ گاه فراموش نکنند.
18 ـ داشتن هدف , نقش موثری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد و اگر دانش آموزی تاکنون هدفی برای خود انتخاب نکرده , شاید برخی موضوعات برای او بی نهایت مشکل باشد و شاید روش و تکنیک صحیح مطالعه را نمی داند و طرح و نقشه ای برای مطالعه ندارد. برای حل این مشکل بهترین راه , برنامه ریزی صحیح و اصولی می باشد و برای کمک به دانش آموزانی که در برقراری و انتخاب هدف با اشکالاتی مواجه هستند , از کمک معلمان , مشاوران و سایر افراد حرفه ای استفاده نمائید و از آنجا که هدفها در واقع نقشه های دوربرد هستند پس لازم نیست که همیشه پایدار و غیرقابل تغییر باشند , پس بسته به انتظاراتی که از کودک یا نوجوان داریم , باید معقول بوده و براساس امکانات و توانایی های او باشند.
وقتی کودک بداند چه انتظاراتی از او می رود و چرا این انتظارات وجود دارد , در این صورت در راه رسیدن به هدف بهتر کار خواهد کرد.
19 ـ کمک کنید تا فرزندانتان , خود را افراد لایقی بدانند . والدین در این زمینه می توانند کودک را یاری نمایند تا تصورات شایسته ای از خود داشته باشد که او را در آغاز کار مدرسه و همینطور در زندگی اجتماعی آینده کمک می نماید.
20 ـ والدین باید اطمینان حاصل کنند که کودکان آنها مسیر صحیحی را طی می کنند و روش های صحیحی را در پیش گرفته اند.
پس والدین می توانند با برخورداری از آموزشهای لازم , نقش ارزنده و سازنده ای در هدایت تحصیلی و رشد و کمال فرزندان خود داشته باشند.

منبع : « نقش اولیا در پیروزی تحصیلی فرزندان » , نوشته « لسی جی نیسوون » , ترجمه نعمت کدیور1383.

http://ramezani67.parsiblog.com





نوع مطلب : مشاور، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 29 بهمن 1391 :: نویسنده : مجتمع آموزشی پرورشی نور
همه ی ما در طول هفته به فعالیت های متعددی دست می زنیم که از نظر میزان اهمیتی که دارند با هم متفاوت هستند، برخی از این کارها مستقیم و برخی هم به طور غیرمستقیم در نیل به اهداف مؤثر می باشند و بعضی دیگر هیچ گونه ارتباطی با هدفهای ما ندارند، یعنی فقط برای اینکه کاری بکنیم، آنها را انجام داده ایم.

بنابراین دومین قدم در مدیریت زمان تعیین و تعریف فعالیت ها و اقدام ها برای رسیدن به اهداف تعیین شده و اولویت بندی آن ها براساس تقدم زمانی و ضرورت و اهمیت هر کدام از آنهاست.

برای اینکه بهتر بتوانیم کارها و فعالیت های خود را اولویت بندی کنیم، پیشنهاد می کنیم آن ها را به چهار دسته تقسیم بندی نماییم.

▪ اولویت بندی کارها

۱) کارهایی که با اهمیت و اضطراری هستند:

در این طبقه کارهایی قرار می گیرند که هم نیازمند یک اقدام فوری هستند و هم دارای نتایج حائز اهمیتی می باشند. بحران ها و مشکلات شخصی و خانوادگی از این طبقه هستند، با کارهایی که در این دسته قرار می گیرند مجبوریم کنار بیاییم و گرنه عوارض آنها گریبان ما را می گیرد.

البته باید توجه جدی داشته باشیم که نباید بگذاریم همه همت و تلاش ما صرف این گونه امور شوند وگرنه هر روز با بحران جدیدی روبه رو خواهیم شد و دیگر فرصتی برای سایر کارها باقی نمی ماند. بیماری ناگهانی یکی از اعضای خانواده، تغییر ناگهانی امتحان پایان سال و ترم و تصادف های خودرو، از این دسته هستند.

۲) کارهایی که فوری و اضطراری نیستند، اما مهم هستند:

فعالیت و کارهایی که در این طبقه قرار می گیرند به هدف ها، رسالت و نقش های زندگی مربوط می شوند، اما مجبور نیستیم همین حالاو با فوریت آنها را انجام دهیم و می توانیم آنها را به زمان دیگری موکول کنیم، اما در هر حال لازم است آنها را انجام دهیم، یاد گرفتن کار با رایانه، رفتن به یک رستوران یا سینما با همسر خود، خرید لباس یا کتاب غیردرسی و از این قبیل امور.

۳) کارهایی که فوری و اضطراری هستند، اما مهم نیستند:

این قبیل امور فوری و اضطراری هستند، اما مهم نیستند و محتوای این قسمت مورد علاقه ی دیگران است و بیشتر خوشایند آنان، اما نکته مهم در اینجاست که این امور نه تنها مهم نیستند، بلکه هیچ گونه ارتباطی با اهداف ما ندارند و حتی بعضی وقتها مانعی بر سر اهداف ما خواهند بود. دوستی زنگ می زند یا پیامک می دهد که همین حالا در پارک فلان منتظر تو هستم، دوست دیگری برای خرید لباس عروسی یا دامادی نیاز به همراهی دارد و از این قبیل.

۴) کارهایی که نه اضطراری و فوری هستند و نه مهم:

در این طبقه بیشتر کارهایی قرار می گیرند که انجام دادن یا ندادن آن ها چه حالا و چه در وقت دیگر تفاوتی ندارد و هیچ گونه سود و زیانی به حال ما و اهداف ما و رسالتهای ما در زندگی ندارد و بیشتر باعث اتلاف وقت می شوند.

مثل اصرار به دیدن فلان سریال، اصرار بر حضور در ورزشگاه برای دیدن مسابقه فلان تیم، وقت گذرانی و پاساژگردی با دوستان یا به تنهایی و از این امور.

انسان های موفق هیچ گاه اجازه نمی دهند وقت و عمر عزیزشان صرف امور مربوط به قسمت های سوم و چهارم شود و یا حداقل وقت بسیار کمی را صرف این امور می کنند و چنین انسان هایی سعی می کنند وقت مفیدشان را بین فعالیت های قسمت اول و دوم به صورت متناسب و با توجه به هدفهایشان صرف کنند.

ما باید تلاش کنیم که همه وقت خود را صرف فعالیتهای قسمت اول کنیم، بلکه باید در راستای اهدافمان به فعالیت قسمت دوم نیز بپردازیم.

به یاد داشته باشیم که اگر اهداف و آرمان مشخصی در زندگی نداشته باشیم به آسانی در دام امور اضطراری گرفتار می شویم و به یک انسان شرطی، واکنشی و غیرمؤثر مبدل خواهیم شد که فقط در مقابل امور اضطراری و مهم واکنش نشان می دهد و نسبت به امور مهم، اما غیراضطراری بی تفاوت خواهد بود، این چنین انسانی نه تنها انسان کامل و موفقی نیست، بلکه از مواهب زندگی نیز بی بهره خواهد بود.

خواننده عزیز، حالا در بخش دوم لیستی از دسته بندی کارهای هفته آینده خود براساس درجه بندی یاد شده تهیه کنید و یا همین لیست ها را در مورد کارهای هفته گذشته انجام دهید تا ببینید چقدر از عمر را تلف کرده یا درست حرکت کرده اید؟

 

 

● رعایت اولویت ها

سومین قدم برای مدیریت بر زمان، رعایت اولویت ها است، یعنی چگونگی اختصاص وقت به اولویت های زندگی خود را مشخص کنیم.

برای این کار ساعاتی را که در روز و هفته یا ماه در اختیار داریم، تعیین کرده و ابتدا کارهای مهم و فوری (کارهای مربوط به قسمت اول) را در بهترین زمان های موجود انجام داده و سپس وقت مناسبی را برای کارهای مربوط به قسمت دوم اختصاص دهیم، چنانچه وقتی باقی ماند به قسمت سوم نیز وقت بدهیم و از زمان های مازاد برای کارهای قسمت چهارم اختصاص دهیم یا اصلاً وقتی به آنها اختصاص ندهیم.

منبع : www.aftab.ir - آفتاب

 





نوع مطلب : مشاور، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 29 بهمن 1391 :: نویسنده : مجتمع آموزشی پرورشی نور

● انجام همزمان چندکار با هم

افرادی که همزمان چند کار انجام می دهند شاید احساس کنند که زودتر می توانند کارهای شان را به اتمام برسانند اما همیشه انجام چند کار به طور همزمان به دلیل از دست دادن تمرکز از انجام هر کاری در یک زمان بیشتر طول می کشد.

در یک بررسی که در سال ۲۰۰۱ نتایج آن در نشریه«روانشناسی تجربی» منتشر شد، پژوهشگران سازمان هوانوردی آمریکا آزمایش هایی را انجام دادند که در آن افراد باید مسایل ریاضی حل می کردند و یا اجرام هندسی را طبقه بندی می کردند و بعد هر دو کار را با هم می کردند. این پژوهشگران دریافتند که افراد هنگامی که بین وظایف متفاوت جابه جا می شوند زمان از دست می دهند.کلید حل مشکل در موارد چندکاری این است که به طور گزینشی عمل کنید، برای مثال صحبت کردن با تلفن، هنگامی که دارید لباس درون ماشین لباسشویی می ریزید، مشکلی ایجاد نمی کند اما صحبت با تلفن در هنگام انجام کاری مشکل یا نیازمند تمرکز بالا مثلا نمونه خوانی یک گزارش، حواس تان را پرت خواهد کرد.

 

 

● بی حوصله بودن

انجام کارهای ملال آور توانایی شما را برای تمرکز کاهش می دهد و شما را در معرض حواس پرتی قرار می دهد. هنگامی که کاری کسالت بار را انجام می دهید، تقریبا هر چیز دیگری برای تان را جذاب تر از انجام آن کار است.برای حل این مشکل می توانید به خودتان برای انجام هر کار پاداش کوچکی بدهید، برای مثال برای ادامه دادن آن کار مدت معینی از زمان با خوردن قهوه یا غذای حاضری به خود جایزه بدهید.همچنین می توانید زمان هایی برای استراحت در میان کار را برای خود برنامه ریزی کنید. کسالت حین انجام کار یکی از مواردی است که در آن چندکاری می توانند به نفع شما تمام شوند. در مواردی مشغول انجام کاری هستید که آن قدر ملال آور است که انگیزه ای برای انجامش ندارید، انجام چند کار با هم اغلب به شما کمک می کند.

 

 

● عوامل ذهنی

این عوامل ایجادکننده حواس پرتی هستند و در ذهن شما جریان دارند و می توانند تاثیری قوی برشما داشته باشند. یک راه برای خلاص شدن از این افکار آزارنده، ثبت کردن سریع آنها به صورت یادداشت است. برای مثال مواردی که ذهن تان را مشغول کرده است به فهرست کارهای ضروری تان اضافه کنید، یا ناکامی های تان را با نوشتن خاطرات روزانه تخلیه کنید.اگر مساله ای خاص باعث اضطراب شماست، زمانی را برای صحبت کردن در مورد آن با فردی مورد اعتماد اختصاص دهید. اگر شنونده ای حمایت کننده و فعال داشته باشید به تخلیه برخی از تنش هایی که ذهن تان را آزار می دهد،کمک خواهد شد.آرام بودن و مدیتیشن هم می تواند به شما کمک کند. هنگامی که تمرین آرامش انجام می دهید، یاد می گیرید که افکار مزاحم را کنترل کنید، به این ترتیب آنها نمی تواند تاثیر زیادی روی تمرکز شما داتشه باشند.

 

 

● مزاحم ها

اگر به طور مداوم به دنبال چک کردن تلفن همراه یا ایمیل خود باشید، به سادگی حواس تان پرت می شود. اگر در حال انجام کاری هستید که نیاز به تمرکز دارد، هر بار که به اینکه ایمیل یا پیام کوتاه دارید فکر کنید، رشته افکارتان از هم گسیخته خواهد شد.ما اغلب احساس می کنیم باید به محض دریافت یک ایمیل، یا پیام کوتاه باید پاسخ آن را را بدهیم. اما کارشناسان می گویند: باید حدودی را تعیین کنید تا نگذارید تکنولوژی شما را کنترل کند.زمان هایی را در روز اختصاص دهید تا در آن بتوانید بدون مزاحمت های الکترونیک بر کارتان متمرکز شوید. برای چک کردن روزانه ایمیل تان زمان مشخصی را تعیین کنید، (نه اینکه به طور مداوم آن را تحت نظر داشته باشید) و در بقیه اوقات از ایمیلتان خارج شوید.

 

 

● خستگی زیاد

بررسی ها نشان می دهند که کم خوابی تمرکز حافظه کوتاه مدت و سایر کارکردهای ذهنی را مختل می کند.هنگامی از خواب محروم می شوید، میزان تمرکز و توجه تان افت می کند. نیاز به خواب در میان افراد متفاوت است اما اغلب افراد بزرگسال نیاز به ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه دارند. دست کم هفت ساعت خواب به شما کمک خواهد تا در طول روز متمرکز بمانید. همچنین سعی کنید کارهایی که را نیاز به تمرکز بیشتر دارند را در ساعاتی در روز انجام دهید که احساس بیشترین هوشیاری را دارید. به ریتم زیستی خود توجه کنید و زمان هایی از روز را که برای شما بهترین موقع برای کار است، پیدا کنید

منبع : www.aftab.ir - آفتاب

 





نوع مطلب : مشاور، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 29 بهمن 1391 :: نویسنده : مجتمع آموزشی پرورشی نور

در روش های مطالعه ، بین دانش آموزان تفاوت های زیادی وجود دارد . بعضی ها ممکن است در مطالعه دروس ابتدا از مباحث سخت شروع کنند و بعضی ها ممکن است از مباحث آسانتر . شما کدام روش را قبول دارید ؟

از ساده به دشوار یا از دشوار به ساده

ممکن است بعضی ها که اراده ی خیلی قوی دارند بتوانند از سخت ترین کارها شروع کنند . آن هم ممکن است ، نه حتمی . در مورد درس خواندن پیشنهاد من اینست که :

ابتدا مسئله های ساده تر را حل کنید و قدم به قدم به سراغ مسئله های دشوارتر بروید . البته بد نیست که گاهی اوقات با مسئله های خیلی دشوار و معما گونه دست و پنجه نرم کنید ، اما باید مسیر درس خواندن و حل مسئله ، دلپذیر و لذت بخش باشد .

یکی از دلایل عقب ماندن بعضی از دانش آموزان برتر اینست که آن ها بر اثر تشویق معلمان و اولیاء مغرور می شوند و تصور می کنند که نباید برای مسئله های ساده وقت بگذرانند و یکباره از مسائل دشوار آغار کنند. نتیجه این می شود که چندین برابر ، بیشتر وقت می گذارند و موقعیتهای ممتاز خود را از دست می دهند .

توصیه من به شما دانش آموزان اینست که ابتدا مسئله های ساده را حل کنید و گاهی اوقات با مسائل دشوار دست و پنجه نرم کنید .

در آزمون های جامع پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدم که اکثریت دانش آموزان برتر به دروس عمومی کمتر اهمیت می دهند چرا که همیشه فکر می کنند ریاضی و فیزیک مهمتر است و در نتیجه در این گونه آزمونها رتبه های خوبی کسب نمی کنند .

برای اینکه درس هایمان را بهتر کنیم چند راه حل وجود دارد :

1-در هفته یک یا دو درس را به تشخیص خود انتخاب کنیم و وضعیت آن را بهتر کنیم : زیرا اگر بخواهیم چند درس را با هم بهبود بخشیم این کار اتفاق نخواهد افتاد .

ممکن است این سؤال در ذهن شما بوجود بیاید که این یک یا دو درس را چگونه انتخاب کنیم ؟

شما در هر درس ممکن است چهار وضعیت داشته باشید :

رنگ آبی : درس را عالی بلد هستم

رنگ سبز : درس را خوب بلد هستم

رنگ زرد : درس را متوسط بلد هستم

رنگ قرمز : درس را اصلاً بلد نیستم

شما می توانید وضعیت آن درس را از قرمز به زرد ، از زرد به سبز یا از سبز به آبی تبدیل کنید . به هر حال انتخاب با خود شماست .

روی آن درس تمرکز کنید و وقت بگذارید . وقتی آن درس کمی بهتر شد ، از خودتان مطمئن می شوید و با اطمینان بیشتر باز هم آن درس را تقویت می کنید .

اکنون می توانید به سراغ درس های دیگر بروید و به این ترتیب درس ها را یکی یکی تقویت کنید .

خوب ، این یک راه حل است . ممکن است شما روش دیگری را برای بهبود وضعیت درس خود سراغ دارید .

2- ابتدا جزوه ی درس و یادداشت هایی را که سر کلاس نوشته اید ، دو بار بخوانید . متن کتاب درس را نیز با دقت مطالعه کنید مسئله هایی را که معلم در سر کلاس حل کرده است را نیز با دقت مطالعه کنید . خودکار به دست بگیرید و این بار خودتان مسئله های حل شده ی معلم را حل کنید و حتماً به جواب آخر برسید. ( مسئله را نیمه کاره رها نکنید و به جواب آخر برسید ) .

حتی اگر آن مسئله هخا را کاملاً بلد هستید ، باز هم باید خودتان آن ها را حل کنید .

اکنون نوبت آن است که :

-        مسئله ها و تمرین های کتاب درس را حل کنید .

-        مسئله ها و تمرین هایی را که معلمتان تعیین کرده است ، حل کنید .

-        از کتاب های کمک آموزشی که با مشورت معلم خود تهیه کرده اید ، سؤال های مرتبط با آن درس را حل کنید .

 

به امید موفقیت روز افزون شما عزیزان

 





نوع مطلب : مشاور، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 29 بهمن 1391 :: نویسنده : مجتمع آموزشی پرورشی نور

جهت آشنایی با رشته های مختلف به سایت زیر مراجعه فرمایید.





نوع مطلب : مشاور، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: طرح رتبه‌بندی معلمان یکی از احکام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش؛مهدی نوید دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان یکی از احکام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی افزود: بر این اساس وزارت آموزش و پرورش طرحی را تنظیم کرده است که در چند جلسه شورای معاونان وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفته است.

نوید اظهار داشت: این طرح پس از تأیید شورای معاونان و شورای عالی آموزش و پرورش، در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: بر اساس توافق بین وزیر آموزش و پرورش و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، قرار است این موضوع در یک کارگروه سه جانبه مورد بررسی و در نهایت تصویب قرار گیرد.

لازم به ذکر است در ابتدای جلسه هشتصد و هفتاد و ششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش؛ اعضای شورا بر اهمیت و ضرورت تدوین و اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان تأکید کردند و آن را یکی از راهکارهای بسیار موثر در فرایند تحول بنیادین آموزش و پرورش برشمردند.

راهکار ۲ـ۱۰ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درباره «استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان بر اساس نظام معیار اسلامی» است.






نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


وابط عمومی معاونت آموزش متوسطه :وزیر آموزش و پرورش از تغییر شیوه تدریس زبان های عربی و انگلیسی در مدارس خبر داد و گفت: به این منظور از اول مهرماه سال آینده، کتاب های زبان های عربی و انگلیسی سال اول دبیرستان تغییر می کند.


وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران خبر داد:
تغییر نظام تدریس زبان‌های خارجی در مدارس/افزایش دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای در سال آینده


روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه :وزیر آموزش و پرورش از تغییر شیوه تدریس زبان های عربی و انگلیسی در مدارس خبر داد و گفت: به این منظور از اول مهرماه سال آینده، کتاب های زبان های عربی و انگلیسی سال اول دبیرستان تغییر می کند.
 

 حمیدرضا حاجی‌بابایی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه نظام تدریس زبان‌های خارجی برای سال اول دبیرستان از ابتدای مهر سال 92 تغییر می‌کند، اظهار کرد: در این خصوص با کانون زبان ایرانیان که زیر نظر کانون پرورش فکری است، مذاکره و مقرر شده اساتید کانون بعد از ظهرها در مدارس مستقر شوند و شاهد افزایش کیفیت تدریس باشیم.

حاجی‌بابایی یادآور شد که این فرآیند بر اساس قانون صورت گرفته و کتاب‌های آموزشی نیز در حال چاپ است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی که آیا با توجه به تغییر دولت از مرداد سال آینده این وعده شما در مهرماه سال 92 اجرایی خواهد شد یا خیر؟ گفت: این موضوع قانون است و کتاب های تغییر یافته زبان های عربی و انگلیسی در حال چاپ هستند که در اختیار مدارس قرار می گیرند.

وی با یادآوری اجرای طرح تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: این قانون دو بار در سال های 67 و 90 تصویب شده است و مورد تاکید کارشناسان و پژوهشگران و صاحبنظران آموزش و پرورش کشور است.

حاجی بابایی در پاسخ به سوالی درباره میزان موفقیت آمیز بودن طرح تحول بنیادین گفت: در طرح تحول بنیادین، مهم تغییر نگرش ها و دیدگاه ها است و مباحث اجرایی در مراحل بعدی قرار دارد.

وی افزود: با اجرای طرح تحول بنیادین از ابتدای مهرماه امسال، 40 سیاست کاری در وزارت آموزش و پرورش با کمترین مشکل و بیشترین موفقیت اجرایی شده که یکی از آنان موضوع تغییر نظام آموزشی بوده است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: مثلا در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده است که تعداد هنرستان های فنی و حرفه ای و نیز دانش آموزان آن از 30 درصد به 50 درصد افزایش یابد و اکنون که در سال دوم اجرای برنامه پنجم توسعه هستیم این عدد به 45 درصد رسیده که از مهرماه سال آینده قطعا از مرز 50 درصد عبور خواهیم کرد.





نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه : معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کاردانش امسال امتحان نهایی ندارد، گفت: حداکثر تا 5 سال آینده، سوابق تحصیلی سه ساله متوسطه دوم ارائه خواهد شد.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش:
حذف کنکور وبرگزاری امتحانات نهایی/ کاردانش امسال امتحان نهایی ندارد

روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه : معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان این که کاردانش امسال امتحان نهایی ندارد، گفت: حداکثر تا 5 سال آینده، سوابق تحصیلی سه ساله متوسطه دوم ارائه خواهد شد.

ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس «توانا» اظهار داشت: بر اساس قانون فعلی حذف کنکور، کارگروهی به نام کارگروه ماده 4 وجود دارد که برای کنکور هر سال تصمیم‌گیری می‌کند.

وی ادامه داد: عنوان شد که فعلاً سوابق تحصیلی سال سوم را ارائه دهید و 25 درصد تأثیر مثبت در کنکور دارد که ما هر سال امتحان نهایی برگزار می‌کنیم و سوابق تحصیلی را به سازمان سنجش ارائه می‌دهیم.

سحرخیز اضافه کرد: اخیراً پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه به جای یک سال، سه سال امتحان نهایی برگزار شود که این اتفاق یک روزه نمی‌افتد و حداکثر تا 5 سال آینده، سوابق تحصیلی سه ساله متوسطه دوم ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در امتحان نهایی، عمق یادگیری دانش‌آموزان بیشتر و سؤالات استانداردتر است، افزود: مطیع قانون هستیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص برگزاری امتحانات شاخه کاردانش به صورت نهایی نیز گفت: این طرح را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کردیم اما در هر حالت به سال تحصیلی جاری نمی‌رسد و برای برگزاری امتحان نهایی از یک‌سال قبل باید مقدمات و اطلاع‌رسانی صورت گیرد.





نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




( کل صفحات : 3 )    1   2   3   
درباره وبلاگ


تغییر ثابت ترین واژه است

مشارکت راه را کوتاه خواهد کرد

دست محبت الهی برسرجماعت است

مدیر وبلاگ : مجتمع آموزشی پرورشی نور
نظرسنجی
آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :