مجتمع آموزشی و پرورشی نور
تلفیقی از ایده ها،امکانات و منابع انسانی
 
 
یکشنبه 27 اسفند 1391 :: نویسنده : مجتمع آموزشی پرورشی نور
دانش آموزانی که زیاد تلویزیون تماشا می‌کنند در سنین بالاتر و هنگام بزرگسالی بیشتر به انجام رفتارهای ضد اجتماعی و ارتکاب به جرم رضایت گرایش پیدا می‌کنند.



به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا به نقل از اجوکیشن نیوز،متخصصان روانپزشکی نیوزلند در مطالعه جدیدی دریافتند که تماشای زیاد تلویزیون در میان دانش آموزان با افزایش گرایش به رفتارهای ضد اجتماعی و ارتکاب به جرم در سنین بالاتر مرتبط است.


این متخصصان با مطالعه روی دانش آموزان، دریافتند کودکان و نوجوانانی که زیاد تلویزیون تماشا می‌کنند در سنین بالاتر و هنگام بزرگسالی بیشتر به انجام رفتارهای ضد اجتماعی و ارتکاب به جرم رضایت گرایش پیدا می‌کنند.


متخصصان علوم روانپزشکی دانشگاه اوتاگو در نیوزلند در این بررسی‌ها آشکار ساختند در ازای هر یک ساعت اضافی که دانش آموزان در طول هفته صرف تماشای تلویزیون می‌کنند، تمایل آنها برای ارتکاب به جرم و رفتارهای ضد اجتماعی در دوران بزرگسالی حدود 30 درصد بیشتر می‌شود.


این متخصصان تاکید کردند: بررسی‌های فوق در عین حال تایید می‌کند که تماشای زیاد تلویزیون درمیان دانش آموزان با افزایش رفتارهای پرخاشگرانه و بروز احساسات منفی بیشتر و افزایش اختلالات رفتاری و شخصیتی غیراجتماعی مرتبط است. 

 


منبع خبر :   خبرگزاری پانا




نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


انسان‏، از نخستین ادوار زندگی اجتماعی، متوجه بازگشت و تكرار برخی از رویدادهای طبیعی، یعنی تكرار فصول شد. نیاز به محاسبه در دوران كشاورزی ، یعنی نیاز به دانستن زمان كاشت و برداشت، فصل بندی ها و تقویم دهقانی و زراعی را به وجود آورد. نخستین محاسبه فصل ها، بی گمان در همه جوامع با گردش ماه كه تغییر آن آسانتر دیده می شد صورت گرفت. و بالاخره در نتیجه نارسایی ها و ناهماهنگی هایی كه تقویم قمری، با تقویم دهقانی داشت، محاسبه و تنظیم تقویم بر اساس گردش خورشید صورت پذیرفت. سال در نزد ایرانیان از زمانی نسبتا كهن به چهار فصل سه ماهه تقسیم شده و همان طور كه ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده است آغاز سال ایرانی از زمان خلقت انسان ( یعنی ابتدای هزاره هفتم از تاریخ عالم) روز هرمز از ماه فروردین بود، وقتی كه آفتاب در نصف النهار ، در نقطه اعتدال ربیعی ، و طالع سرطان بود.

ادامه مطلب


نوع مطلب : مشاور، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 26 اسفند 1391 :: نویسنده : مجتمع آموزشی پرورشی نور
عید نوروز



نوع مطلب : دبیرستان نور1، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 26 اسفند 1391 :: نویسنده : مجتمع آموزشی پرورشی نور

50نكته در مدیریت

 

  1.  در به وجود آوردن فضای رقابتی سالم، كوشا باشید.
  2.  برای ارتقای سطح دانش كارمندان و افزایش بهره‌وری آنان، كلاسهای آموزشی ترتیب دهید و از لوازم كمك آموزشی بهره گیرید.
  3.  دقت كنید كه توبیخ كارمند خطاكار، باید متناسب با اشتباهاتش تعیین شود.
  4.  مطمئن شوید مأمور خریدی كه برای سازمان در نظر گرفته‌اید، علاوه بر كاردانی و رعایت اصول درست بازاریابی، مورد اعتماد، زرنگ و خوش‌سلیقه نیز هست و همان‌گونه كه بر قیمت كالاها توجه دارد، بر زیبایی و كیفیت آنها نیز اهمیت می‌دهد.
  5.  در صورت لزوم با قاطعیت نه بگویید.


ادامه مطلب


نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


برگرفته از کتاب آداب معاشرت نوشته منصور احمدی

کی به کی سلام می کند ؟

کوچکتر به بزرگتر

زیرد ست به ما فوق

آقا به خانم

میهمان  به میزبان

تازه وارد به حاضرین

کی به کی دست می دهد ؟ ( چه کسی اول دست دراز می کند )

بزرگتر به کوچکتر

مافوق به زیر دست ( درنیروهای مسلح )

رئیس به مرئوس ( درنظام اداری )

غذا

لقمه باید به طرف دهان هدایت شود ، نه دهان به طرف لقمه

هنگام غذا خوردن نباید روی میز ناهار خوری خم شد

دهان موقع غذا خوردن باید بسته باشد وبا دهان پرصحبت نمی کنند

با میهمانی که غذا دردهان دارد صحبت نمی کنند

نباید لقمه بزرگ دردهان گذاشت

با دهان پر نباید نوشیدنی نوشید

طرز گرفتن چنگال ، کارد وقاشق

طرز گرفتن چنگال : عینا مانند گرفتن مداداست ، با شست ودو انگشت اول به طوری که نوک چنگال به طرف بالاباشد ،

طز گرفتن کارد : دسته کارد درکف دست وانگشت سبابه پشت تیغه چاقو قرار می گیرد

طرز گرفتم قاشق : دردست راست مانند گرفتن چنگال می باشد

مطالب فوق بیشتر غربی واروپایی است لذا قسمتی از آن که تا حدودی درجامعه بهتر است رعایت شود آورده شده است لذا اگر فرصتی دست دهد آداب اسلامی (ایرانی ) را درآیند خواهیم آورد ان شاء ا...





نوع مطلب :
برچسب ها : آداب معاشرت،
لینک های مرتبط :


شنبه 19 اسفند 1391 :: نویسنده : مجتمع آموزشی پرورشی نور
در ظل توجهات امام لطف و مهربانی امام حسن عسگری(ع) و تلاش مدیران مدارس                

مجتع آموزشی و پرورشی نور تعداد کلاس دارای دیتا و و لوازم مورد نیاز به 9 کلاس افزایش یافت.


هم چنین دو کلاس IT مدارس  پس از تجهیز و تهیه امکانات افتتاح شد.

امید است خدمات صورت گرفته شده مورد رضایت حضرت حق و دبیران و دانش آموزان قرار گیرد.





نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 15 اسفند 1391 :: نویسنده : مجتمع آموزشی پرورشی نور
جناب آقای اصغر بهمنی


همکار گرامی انتخاب شما را به عنوان معلم نمونه استانی تبریک می گوییم امیدواریم در مراحل مختلف زندگیتان موفق باشید.




نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


باسلام و احترام، به استحضار می رساند، به منظور اطلاع رسانی و تبیین هر چه بیشتر ابعاد مختلف مجتمع ها، پوستر "اهداف و كاركرد های مجتمع های آموزشی و پرورشی شهری "تهیه و فایل آن پیوست می باشد .

دانلود عکس با کیفیت اصلی

برگرفته از: cms.medu.ir






نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه،ابراهیم سحرخیز با بیان این مطلب گفت: با توجه به هوشمندسازی مدارس و افزایش تجهیزات فنی مدارس، تصمیم گیری های جدیدی برای ایجاد سمت معاون فناوری گرفته شده و پیش بینی های لازم در این زمینه انجام شده است.




به شرط صدور مجوز استخدام؛

ایجاد سمت معاون فناوری در مدارس / بکارگیری فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر دانشگاه شهید رجایی

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش از جذب فارغ التحصیلان رشته های رایانه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی به شرط صدور مجوز استخدام و جذب نیروهای جدید خبر داد

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی دولت، ابراهیم سحرخیز با بیان این مطلب گفت: با توجه به هوشمندسازی مدارس و افزایش تجهیزات فنی مدارس، تصمیم گیری های جدیدی برای ایجاد سمت معاون فناوری گرفته شده و پیش بینی های لازم در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: با توجه به ایجاد سمت جدید در مدارس کشور، باید افرادی با این سمت جذب آموزش وپرورش شوند که اولویت استخدام با فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با رایانه شامل برنامه نویسی، سخت افزار، نرم افزار از دانشگاه های شهید رجایی و فرهنگیان است.

سحرخیز با بیان اینکه استخدام این افراد مشروط به صدور مجوز جذب نیروست، تصریح کرد: معاون فناوری در مدارس وظیفه نگهداری و پشتیبانی فنی تجهیزات رایانه ای، سیستم های هوشمند و آزمایشگاه ها را برعهده دارند.

وی درباره اینکه هم اکنون از چه نیروهایی برای نگهداری تجهیزات مدارس استفاده می شود، گفت: در حال حاضر از نیروهای موجود آموزش و پرورش که رشته های تحصیلی شان رایانه (سخت افزار، نرم افزار) بوده است و یا به طور تجربی کار با رایانه را آموخته اند، استفاده شده است، اما اگر مجوز استخدام صادر شود، قطعاً وسعت گزینش و انتخاب ما در نیروهای زبده و با تجربه گسترده تر خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش درباره اینکه چرا تنها در صدد جذب نیرو از دانشگاه شهید رجایی هستند، تصریح کرد: دانشگاه شهید رجایی دبیر در رشته های فنی تربیت می‌کند به همین دلیل از فارغ التحصیلان این دانشگاه می توان در رشته های مربوط به رایانه در سطح دبیرستان ها و هنرستانها استفاده کرد تا خلاء موجود در بحث معاون فناوری را برطرف کنیم.





نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه:مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای و کارودانش وزارت آموزش و پرورش گفت: در برخی از رشته های مربوط به زمینه های صنعت و خدمات مانند صنایع چوب، طراحی و دوخت نیز، آموزش همراه با تولید است و به دانش آموزانی که مشارکت دارند، به میزان مشارکتشان حق الزحمه و حقوق داده می شود.


مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای و کارودانش وزارت آموزش وپرورش خبر داد: آموزش همراه تولید در دستور کار هنرستان‌های کشور/پرداخت حقوق به دانش آموزان رشته های صنعت و خدمات

روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه:مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای و کارودانش وزارت آموزش و پرورش گفت: در برخی از رشته های مربوط به زمینه های صنعت و خدمات مانند صنایع چوب، طراحی و دوخت نیز، آموزش همراه با تولید است و به دانش آموزانی که مشارکت دارند، به میزان مشارکتشان حق الزحمه و حقوق داده می شود.

محمد شریف زاده در گفت و گو با پانا و در پاسخ به این سوال که آیا به جز رشته های کشاورزی، در دیگر رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش نیز برای تولیدات دانش آموزان حق الزحمه پرداخت می شود یا خیر؟ اظهار کرد: در برخی از رشته های مربوط به زمینه های صنعت و خدمات مانند صنایع چوب، طراحی و دوخت نیز، آموزش همراه با تولید است و به دانش آموزانی که مشارکت دارند، به میزان مشارکتشان حق الزحمه و حقوق داده می شود.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر در رشته طراحی دوخت، چرخ خیاطی های پیشرفته در هنرستان‌ها به کار گرفته شده است و این می تواند زمینه ساز ایجاد تولیدات با کیفیت بالا شود. 

مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای و کارودانش وزارت آموزش و پرورش افزود: سال گذشته در استان خراسان شمالی، تمامی روپوش های مدارس از طریق هنرستان‌ها تولید شد و این کمک بزرگی به هنرستان های این استان بود. 

وی با بیان اینکه در اکثر رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش، بحث آموزش همراه با تولید دنبال می شود، گفت: در فرآیند آموزش همراه با تولید، علاوه بر این که دانش آموز از حق و حقوق خود براساس قوانین مالی موجود، برخوردار می شود، به نوعی باعث ایجاد انگیزه و جذب دانش آموزان بیشتر در رشته های مهارتی و فنی و حرفه ای برای سال های آتی می شود.

 شریف زاده در پایان و با بیان اینکه به هنرستان ها ابلاغ شده است که تولید را بالا ببرند، اضافه کرد: پرداخت حق الزحمه به دانش آموزان مشارکت کننده در امر تولید از سال گذشته آغاز شده و دانش آموزان به صورت فصلی یا ماهانه به میزان دخالتشان در امر تولید، حقوق دریافت می کنند.





نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :



روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه: شرایط محیطی چه خوشایند و چه ناخوشایند باشند در شکل گیری شخصیت دانش آموز نقش به سزایی دارد و یکی از مهم ترین عوامل شکل گیری شخصیت دانش آموزان محسوب می شود.




تاثیر شرایط محیطی بر شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان
روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه: شرایط محیطی چه خوشایند و چه ناخوشایند باشند در شکل گیری شخصیت دانش آموز نقش به سزایی دارد و یکی از مهم ترین عوامل شکل گیری شخصیت دانش آموزان محسوب می شود.  

انگیزه ها و نیازهای ناهشیار، حوادث و وقایع ناخواسته، دردها و رنج های ناخوشایند، آموزه ها و یادگیری نامریی، مهم ترین و پنهان ترین عوامل تربیت و شکل دادن رفتار و شخصیت آدمی محسوب می شوند.

 اولیا و مربیان کمتر به این عوامل توجه می کنند و در بسیاری از موارد اصلا به آن پی نمی برند و متاسفانه از تاثیر شگرف آنها آگاهی سازمان یافته ای وجود ندارد.

 اغلب در آنچه که اولیا و مربیان برای تربیت کودک در نظر دارند و آن تربیتی که در نهایت در کودک شکل می گیرد اختلاف هایی وجود دارد و چه بسا این اختلاف به تناقض و تغایر تبدیل شود.

 برای جلوگیری از بروز این اختلاف و یا تناقض ضروری است اهداف پنهان و آشکار تربیت به درستی و به وضوح برای والدین و مربیان کودک مشخص باشد و نسبت به عوامل تاثیر گذار بر رشد و تحول کودک آگاهی کامل داشته باشند.

 گاهی اوقات کودک در شرایطی قرار می گیرد که برای او بسیار ناگوار و ناخوشایند است اما این شرایط می تواند در ساختن شخصیت کودک تاثیر به سزایی داشته باشد.

 والدین و مربیان کودک باید او را یاری دهند تا از تمام فرصت ها برای آموزش و پرورش استفاده کنند و با هوشیاری تهدید ها را به فرصت تبدیل کند.

 در شیوه های آموزشی و تربیتی باید فرصت بیشتری به دانش آموز داد تا خود او عنان رفتار و تجارب خویش را در دست گیرد، اما در عین حال مهم است که مربی لوازم و شرایطی را در دسترس دانش آموز قرار دهد تا راه پیشرفت وی در جهت آنچه به شکوفایی او می انجامد، فراهم و هموار گردد. باید در عین آزاد گذاشتن دانش آموزان بتوان آنها را هدایت کرد.





نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


نفاق یکی از بدترین امراض اخلاقی و شخصیتی است؛ چرا که نفاق باعث می شود منافق با هر گروه و قشر خاصی که برخورد پیدا می کند همانند آنان می شود و مثل آنان بیاندیشد و حتی از افکار و عقاید آنها دفاع کند که این امر خیلی برای جامعه خطرناک است. رسول خدا(ص) در همین باره می فرماید: من برای امت خود نه از مومن می ترسم و نه از مشرک، زیرا مومن بر اثر ایمانی که دارد ضرری برای برادر دینی خود ندارد، مشرک را هم خدا به خاطر شرکش سرنگون می سازد. من برای شما فقط از منافق ها می ترسم که آگاه است، با زبان مطلبی را می گوید که شما می دانید و عمل می کنید آنچه را که شما متکی به آن هستید.(1)


"نفاق" خطرناک ترین بیماری اخلاقی/ علائم و نشانه های نفاق چیست؟

نفاق یکی از مهلک ترین امراض اخلاقی و شخصیتی است که خواری دنیا و عذاب وحشتناک آخرت را در پی دارد، فلذا باید این مرض را شناخت و ریشه آن را در درون خود خشکاند.

نفاق یکی از بدترین امراض اخلاقی و شخصیتی است؛ چرا که نفاق باعث می شود منافق با هر گروه و قشر خاصی که برخورد پیدا می کند همانند آنان می شود و مثل آنان بیاندیشد و حتی از افکار و عقاید آنها دفاع کند که این امر خیلی برای جامعه خطرناک است. رسول خدا(ص) در همین باره می فرماید: من برای امت خود نه از مومن می ترسم و نه از مشرک، زیرا مومن بر اثر ایمانی که دارد ضرری برای برادر دینی خود ندارد، مشرک را هم خدا به خاطر شرکش سرنگون می سازد. من برای شما فقط از منافق ها می ترسم که آگاه است، با زبان مطلبی را می گوید که شما می دانید و عمل می کنید آنچه را که شما متکی به آن هستید.(1)

در ابتدای امر لازم است نشانه های نفاق در افراد بررسی شود. در این بررسی انسان می تواند اخلاق و روحیات خود را بسنجد و اگر دارای ریشه ای از این بیماری در درون خود می باشد تلاش کند این ریشه ها را بیابد و بزداید تا زمانی که این علامت ها در انسان نهادینه نشده و انسان را گمراه نساخته اند.

اگر نفاق در عمق جان آدمی ریشه کند انسان را به نیستی و نابودی در دنیا و آخرت می کشاند. با دانستن علائم این بیماری انسان می تواند خود را درمان سازد و این صفت پلید را از عمق جسم و روح خود دور سازد. خداوند در سوره توبه آیه 68 به منافقین مرد و زن و کافران آتش جهم را وعده داده است. و در آیه 138 سوره نساء هم می فرماید: به منافقان بشارت بده که عذابی دردناک در انتظار آنهاست. امام صادق (ع) هم می فرماید: کسی که با مسلمانان دو رو و دو زبان باشد روز قیامت با دو زبان از آتش وارد صحرای محشر می شود.(2)

علائم نفاق

1- نماز را با کسالت و بدون اشتیاق می خوانند و قرآن می فرماید علامت منافق آن است که وقتی به نماز می ایستد بی حال و کسل است (نساء 142)

2- دچار تردید و دودلی هستند. خداوند می فرماید: دو دل و مرددند نه به طرف مومنان می روند و ایمان می آورند و نه به طرف کافران. (نساء 143)

3- تغییر موضع می دهند و با ثبات نیستند. قرآن می فرماید: آنگاه که با مومنین مواجه می شوند می گویند ما با شما هستیم، ولی زمانی که با شیطان و منافقین برخورد می کنند می گویند با شما هستیم و مومنان را مسخره می کنند. (سوره بقره آیه 14)

4- منافقین ذکر خدا را کم می گویند و اهل ریا هستند. (سوره نساء آیه 142)

5- چاپلوسی و تملق، غیبت و حسد. امام باقر (ع) فرمودند: دو چهره ها و دو زبان ها افراد بدی هستند در حضور انسان از او تعریف می کنند و پشت سرش از او غیبت می کنند، اگر به آنها کمک شود، حسادت می ورزند و اگر گرفتار شوند او را ترک می کنند.(3)

6- مرتب کار بد می کنند و عذرخواهی می کنند. امام حسین (ع) فرمودند: از کاری که بعد از آن عذرخواهی می کنی بپرهیز، زیرا مومن نه اشتباه می کند و نه عذر می خواهد و منافق هر روز کار بد می کند و عذر می خواهد.(4)

7- بیمار هستند؛ قرآن می فرماید: در قلوب منافقین مرضی وجود دارد. پس خدای متعال مرض آنها را افزایش می دهد و در آخرت عذاب دردناکی را به خاطر دروغگوییشان به آنها می دهد. (سوره بقره آیه 7)

8- قسم زیاد می خورند. منافقان قسم های خود را سپر می گیرند که راه خدا را به روی خلق ببندند. (سوره منافقون آیه 2)

9- گناه علنی می کنند و از آن واهمه ای ندارند. قرآن می فرماید: منافقان خدا را فراموش کرده اند و منافقین همان گناهکارانی هستند که گناه علنی می کنند. (سوره توبه آیه 67)

هر کس به میزان کردار زشتش کیفر می شود. عذاب های الهی دارای درجاتی است عذاب گاهی الیم و دردناک، گاهی عظیم و بزرگ، گاهی خوار کننده و گاهی عذاب پایدار است. منافقان چون نقش مخربی در جامعه دارند عذابشان الیم و دردناک است. قرآن می فرماید: منافقان در پست ترین جای جهنم هستند. (نساء 145)

------------------------
1- سفینه البحار، جلد 2 صفحه 606

2- خصال صدوق، جلد یک، صفحه 38

3- ارشاد القلوب، صفحه 178

4- تحت العقول، صفحه 179





نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 9 اسفند 1391 :: نویسنده : مجتمع آموزشی پرورشی نور

اگر شما یك سكه و من هم یك سكه داشته باشم و سكه‌هایمان را با هم عوض كنیم، باز هر كدام از ما یك سكه خواهیم داشت. اما اگر شما یك ایده و من یك ایده داشته باشم و آنها را با هم مبادله كنیم هر كدام دارای دو ایده خواهیم بود.






نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 9 اسفند 1391 :: نویسنده : مجتمع آموزشی پرورشی نور

نوجوانی 2

نوجوانی به عنوان مرحله‌ای از زندگی با تغییرات جسمانی و رفتاری آغاز، و با ایفای نقش بزرگسالان خاتمه می‌پذیرد. نوجوانی دوره تغییرات سریع فیزیولوژیكی است. هر فرد ( به ویژه جنس مذكر ) كه رشد و بلوغ لازم در دوران نوجوانی بدست نیاورد، از نظر اجتماعی احساس كمبود می‌نماید كه با ورود به دوران بزرگسالی، بهبودی حاصل نخواهد شد.

شواهد گواه بر این امر هستند كه تغییرات برجسته در اندامهای بدن در دوران نوجوانی به مراتب بیش از تغییرات عقلانی است. چنین به نظر می‌رسد كه ماهیّت هوش از دوران كودكی تا بزرگسالی تغییر نمی‌نماید به استثنای تغییرات تدریجی كه با كسب معلومات و تجارب حاصل می‌گردد.

بدیهی است چنین تغییرات كیفی نبوده و در زمره اعمال عقلانی نخواهد بود. یكی از وظایف اصلی و اساسی رشد در دوران نوجوانی، بدست آوردن هویّت خویشتن است. فرد جوان در معرض نقشها و ارزشهای اجتماعی بسیار قرار می‌گیرد كه باید از میان آنها، انتخاب لازم را انجام دهد تا پایه و اساسی برای رفتار مناسب خویش، پی‌ریزی نماید.

نوجوان نظام ارزشها و فرهنگ جامعه خویش را زیر سؤال برده، پاره‌ای را پذیرا و بعضی را طرد می‌نماید، در این میان او به شكاف بین ارزشهای مورد تأیید بزرگسالان و رفتاری كه بر خلاف آن ارزشها، از آنان سر می‌زند، واقف می‌گر‌دد.

علیرغم آن كه بزرگسالان ممكن است نوجوانان را منفی‌گرا نمایند، تعداد بسیاری از آنان انشعاب و اختلاف بین نظام ارزشی و رفتار بزرگسالان را فرصتی جهت انسانی نمودن ارزشهای جامعه محسوب می‌دارند، بنابراین عده زیادی از نوجوانان از نظر نظام ارزشها با والدین خویش اختلاف نظر داشته و در راه تشكیل جامعه‌ای با ارزشهای مناسب تلاش می‌نمایند.


منبع: روانشناسی نوجوانی رشد / رفتار / مسائل و ارائه راه‌كارها   دكتر سیاوش خلیلی شورینی

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم




نوع مطلب : مشاور، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 9 اسفند 1391 :: نویسنده : مجتمع آموزشی پرورشی نور

نوجوانی 1

نوجوانی به عنوان دوره‌ای از زندگی، به راههای گوناگون قابل تعریف و توصیف است.

دوره نوجوانی در رابطه با رشد جسمانی، زمانی آغاز می‌شود، كه اولین علائم بلوغ جنسی ظاهر شود، و زمانی خاتمه می‌یابد كه رشد جسمانی خاتمه و یا تقریباً متوقف شده باشد، كه در حدود هفده یا هجده سالگی می‌باشد.

گر چه نوجوانی شامل تغییرات سریع جسمانی است، ولی این نكته حایز اهمیت است كه چنین تغییراتی ادامه رشد دوران كودكی است كه به نوجوانی می‌پیوندد. هر تغییر جسمانی در نوجوانی كه به نظر ناگهانی می‌رسد، ادامه تغییرات بسیاری است كه در طی سالها روی داده است.

علائم عمومی رشد در دوران نوجوانی:

اغلب وقتی درباره سن صحبت می‌كنیم. سن تقویمی به خاطر می‌آید. امّا كسی كه در شناسنامه‌اش سیزده سال دارد، ممكن است از نظر عوامل بسیار، بالاتر یا كمتر از سیزده سال داشته باشد.

سن عقلی و هم چنین بهره هوشی از مهمترین عوامل شناخته شده در رابطه با سن فرد، است.

شخصی كه بر اساس شناسنامه 13 سال دارد، ممكن است از نظر سن عقلی 15 ساله یا 6 یا 7 ساله باشد. برای هر جنس ( مذكر - مؤنث ) تا ده سال فاصله زمانی برای رسیدن به بلوغ جنسی كامل، وجود دارد. همسالان در ارتباط با یكدیگر، مقرراتی دارند كه هر عضو گروه ملزم به رعایت آنهاست و آنان كه از نظر جسمانی رشد كافی ندارند، در این گروهها پذیرفته نمی‌شوند.

تأثیر رشد سریع و یا عدم رشد جسمانی كامل، برای پسران به مراتب بیش از دختران است.

فردی كه رشد جسمانی سریعتری نسبت به همسالانش دارد، در دوران نوجوانی، بلندتر، سنگین‌تر و بالاخره قویتر از دیگران است. البته تأثیر رشد سریع در برابر عدم رشد كافی در سازگاری با محیط، برای دختران به وضوح روشن نشده است. محققاً نقش آن در مقایسه با تأثیرش بر پسران به مراتب كمتر است. دخترانی كه دیرتر رشد كافی می‌یابند، از نظر اجتماعی بر آنان كه رشد لازم بدست آورده‌اند، برتری دارند.

ادامه دارد...

منبع : روانشناسی نوجوانی رشد / رفتار / مسائل و ارائه راه‌كارها 

                                                                                    دكترسیاوش خلیلی شورینی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم




نوع مطلب : مشاور، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




( کل صفحات : 2 )    1   2   
درباره وبلاگ


تغییر ثابت ترین واژه است

مشارکت راه را کوتاه خواهد کرد

دست محبت الهی برسرجماعت است

مدیر وبلاگ : مجتمع آموزشی پرورشی نور
نظرسنجی
آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو