تبلیغات
مجتمع آموزشی و پرورشی نور - مطالب فروردین 1392
 
مجتمع آموزشی و پرورشی نور
تلفیقی از ایده ها،امکانات و منابع انسانی
 
 

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از تألیف 5 جلد كتاب جدید پایه اول متوسطه اول (راهنمایی) در سال تحصیلی 93-92 خبر داد . به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجت الاسلام و المسلمین دكتر محی الدین بهرام محمدیان با اشاره به سال تحصیلی 93-92 به عنوان دومین سال استقرار نظام جدید آموزشی گفت :
بر اساس سیاست برنامه درسی ملی ، بسته آموزشی ویژه دانش آموزان و معلمان همراه با كتاب های درسی جدید تألیف تولید و ارائه خواهد شد. دکتر محی الدین بهرام محمدیان وی با اشاره به 5 عنوان كتاب جدید التألیف پایه اول متوسطه اول (راهنمایی)در سال تحصیلی آینده اعلام كرد : كتاب های عربی ، زبان خارجه ، كار و كارآفرینی ، آداب و مهارت های زندگی و مطالعات اجتماعی از جمله كتاب های جدید التألیف پایه اول متوسطه اول (راهنمایی )برای سال تحصیلی 93-92 است . معاون پژوهشی وزیر آموزش وپرورش ادامه داد : كتاب مطالعات اجتماعی تلفیقی از دروس تاریخ، جغرافی و علوم اجتماعی است كه ویژه پایه اول متوسطه اول (راهنمایی ) تألیف شده است. وی اضافه كرد : علاوه بر كتاب های جدید التألیف ، محتوای كتاب های آموزشی موجود دوره های مختلف تحصیلی طی پنج سال آینده براساس برنامه درسی ملی ، بازنگری ، اصلاح و بهسازی خواهد شد. · كتاب های پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی آتی جدید التألیف خواهند بود معاون پژوهشی وزیر آموزش وپرورش از جدید التألیف بودن محتوای آموزشی كتاب های درسی پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 93-92 خبر داد .
حجت الاسلام و المسلمین دكتر محمدیان تصریح كرد : با توجه به شرایط تحولی یكسری آموزش های ضمن خدمت برای آموزش به بیش از 200 هزار معلم پایه سوم ابتدایی و دبیر پایه اول متوسطه پیش از آغاز سال تحصیلی 93-92 پیش بینی شده است و در این امر مهم آموزش 10 هزار مدرس میانی در دستوركار برنامه آموزشی این وزارتخانه گنجانده شده است .
 براساس گفته معاون پژوهشی وزیر آموزش وپرورش، مدرسان میانی افرادی هستندكه با داشتن صلاحیت های علمی و تجربی برای آموزش نحوه تدریس كتاب های جدید التألیف به معلمان پایه های سوم ابتدایی و اول متوسطه كشور در یك دوره آموزشی با هدایت مولفان و برنامه ریزان كتاب های درسی شركت خواهند كرد.




نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


آغاز امتحانات دانش‌آموزان سراسر کشور از 25 اردیبهشت/20خرداد، پایان امتحانات داخلی و نهایی




عبدالامیر عرفی در گفت ‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، با اشاره به زمان برگزاری امتحانات خردادماه سال تحصیلی جاری اظهار کرد: در خرداد ماه 92، دو انتخابات بزرگ ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا برگزار خواهد شد و از آنجایی که آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های اجرایی مشارکت کننده در انتخابات پیش رو است، مقرر شده که امتحانات نهایی و داخلی یک هفته زودتر نسبت به سال گذشته آغاز شود.

 

وی با بیان اینکه همزمان با امتحانات نهایی، امتحانات داخلی نیز برگزار خواهد شد، ادامه داد: تمامی امتحانات نهایی از 25 اردیبهشت ماه آغاز و تا 20 خردادماه به اتمام خواهد رسید.

 

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش با بیان اینکه به استان‌ها ابلاغ شده است که برگزاری امتحانات داخلی را نیز تا 20 خردادماه به اتمام برسانند، افزود: آموزش و پرورش به لحاظ نیروی انسانی و فضاهای مدارس در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستاها درگیر است، بنابراین باید امتحانات زودتر آغاز شوند تا زودتر نیز به پایان برسند تا زمان لازم برای آمادگی فرهنگیان و آماده سازی مدارس فراهم شود.

 

وی در ادامه با اشاره به بحث طراحی سوالات امتحانی تصریح کرد: با تدابیر اندیشیده شده، سوالات نهایی از ضریب امنیتی بالایی برخوردار خواهند بود و در حال حاضر نیز بارگذاری سوالات و رمز سوالات در سامانه آغاز شده است.

 

عرفی در پایان گفت: رمز سوالات در حین برگزاری امتحانات از طریق حراست آموزش و پرورش در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.
 


منبع خبر :   پانا




نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


السلام علیک یا فاطمة الزهرا یا بنت رسول الله!
ما خاک پای یوسف گمگشته ی توییم و حیات و قیام و حکومت و جان و روح و هستی مان رهین یک نگاه آسمانی اوست. انقلاب اسلامی ما جلوه ی کوچکی از نورعنایت فرزند عزیز توست. تمام شقایق های دشت التهاب برای قطره ای از دریای احسانش در انتظار، می سوزند.
خدایا مباد که نسیان و غفلت ما، موعود عاشقان را دل آزرده سازد، که تمام حیات و نهضت ما برای یک تبسم ملیح اوست. سال هاست که دلتنگ غیبت و نهانی اوییم و نیک می دانیم که وجود جودآگینش حضور محض است و نهانی، از آن ماست.
یا فاطمة الزهرا، یا قرة عین الرسول!
پدر و مادرم فدای خاک قدوم گل گمگشته ات باد. نظر عنایت خویش از ما مگیر. ضعیفانیم و چه کسی به ما نظر کند جز مظهر سطوت رسول یار؟ تهی دستانیم و چه کسی احسان مان کند جز جلوه ی غنای دوست؟
یا وجیهتا ًعند الله، اشفعی لنا عند الله!




نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 21 فروردین 1392 :: نویسنده : مجتمع آموزشی پرورشی نور
وقوع زلزله سهمگین در جنوب کشور عزیزمان و

از دست دادن هم وطنانمان موجب تاثر و تالم شده است.



از خداوند منان برای فوت شدگان آمرزش  و رحمت و برای مجروحین

 سلامتی عاجل و برای بازماندگان صبر و سلامتی و عزت مسألت داریم.









نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 18 فروردین 1392 :: نویسنده : مجتمع آموزشی پرورشی نور

همسرداری ستودنی امام

امام ، همسرداری
امام در طول شبانه روز حتی یک دقیقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعیین شده نداشتند. با توجه به شرایط سنی و میزان فعالیتی که داشتند، باز هم ساعات خاصی را در سه نوبت - هر کدام، نیم تا یک ساعت - به اهل منزل اختصاص داده بودند که هر کدام از ما که مایل بودیم خدمت ایشان می‌رسیدیم.

 

لطافت در سیره حضرت امام ره

 

1. سفارش به رسیدگی به بیمار

«کارگری در منزل مریض شد. وی اهل دهات بود و زبانی هم نداشت. امام خیلی سفارش او را می‌کردند که برایش دکتر بیاورید.

 

 امام باز از مصرف دارو و درمان می‌پرسیدند و مکرر از او دلجویی می‌کردند؛ گاه از پشت پنجره و گاهی پله‌ها را طی می‌کردند و به داخل اتاق او تشریف می‌آوردند و بالای سر او می‌رفتند و او را صدا می‌کردند و از او می‌پرسیدند: آیا برایت دکتر آمد؟ دوا داری؟ داروهایت را مصرف کرده ای؟ غذا چه می‌خواهی؟ حالت چطور است؟ و... چنان نبود که فقط سفارشی بکنند و بگویند: لابد به او رسیدگی می‌شود.» (1)

 

2. سلام کردن به بچه‌ها

«در سلام کردن، مقدم بر دیگران بودند و همواره وقتی وارد می‌شدند بر افراد، پیش از آنان، سلام می‌کردند. با آن عظمت - که سران قدرتهای جهان از نامشان وحشت داشتند - آن قدر مهربان و رئوف بودند که حتی اگر با بچه‌ها مواجه می‌شدند به آنها سلام می‌کردند.‌» (2)

 

3. توجه به خانواده

 

«امام در طول شبانه روز حتی یک دقیقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعیین شده نداشتند. با توجه به شرایط سنی و میزان فعالیتی که داشتند، باز هم ساعات خاصی را در سه نوبت - هر کدام، نیم تا یک ساعت - به اهل منزل اختصاص داده بودند که هر کدام از ما که مایل بودیم خدمت ایشان می‌رسیدیم و مسائل خودمان را مطرح می‌کردیم.

 

امام در این ساعات معمولا از نظر فکری و روحی به خانواده توجه داشتند؛ هیچ سۆالی را بی جواب نمی‌گذاشتند؛ حتی خودشان ابتدا مسائل را مطرح نمی‌کردند و می‌خواستند که از این وقت، اعضای خانواده استفاده کرده و بر حسب ضرورت، مسایل شان را عنوان کنند. اگر سۆالی را به دلیل کمبود وقت پاسخ نمی‌دادند، حتما به خاطر می‌سپردند تا در فرصت مناسب دیگری پاسخ دهند.‌» (3)

(فرشته اعرابی، نوه امام)

 

4. کار در خانه

«طی این سالهای طولانی زندگی مشترک، هرگز امام از من نخواستند یک فنجان چای به ایشان بدهم! آقا چای را خودشان آماده می‌کنند و به محض نوشیدن، فنجان را می‌شویند!» (4)

(همسر امام)

 

5. بچه داری در منزل

«چون بچه‌ها شبها خیلی گریه می‌کردند و تا صبح بیدار می‌ماندند، امام شب را تقسیم کرده بودند؛ مثلا دو ساعت خودشان بچه را نگه می‌داشتند و خانم می‌خوابیدند و دو ساعت می‌خوابیدند و خانم بچه‌ها را نگهداری می‌کرد.

روزها پس از پایان درس، ساعتی را به بازی با بچه‌ها اختصاص می‌دادند تا کمک خانم باشند در تربیت فرزندان!» (5)

(خانم فاطمه طباطبایی)

 

6. رسیدگی به زن و بچه

«در همان اوایل درس حضرت امام، که ایشان برخی نکات اخلاقی را در درس می‌فرمودند، حاج آقا گفت: امروز حضرت امام در درس فرمودند:

«طلبه‌های متاهل نباید شبها مطالعه کنند؛ بلکه شبها را به رسیدن به امور منزل و رسیدگی به زن و فرزند گذرانده و سحرها را به مطالعه اختصاص دهند.‌» (6)

(همسر شهید آیة الله محلاتی)

 

7. ابراز عواطف

«امام به شدت عاطفی بودند، مثلا در نجف، گاهی خواهرانم به آنجا می‌آمدند و بعد وقتی می‌خواستند برگردند، طوری بود که من هیچ وقت، موقع خداحافظی قدرت ایستادن در حیاط و دیدن خداحافظی آنها رانداشتم. مرحوم برادرم نیز همین گونه بودند و می‌گفتند: من آن لحظه خداحافظی را نمی‌توانم ببینم.

اما این مسایل یک ذره بر تصمیم گیریهایشان اثر نداشت!» (7)

(حاج سید احمد آقا خمینی رحمه الله)


پی‌نوشت‌ها:

 1) مهر و قهر، ص 50. نقل از برداشتهایی از سیره امام خمینی قدس سره، ج 1، ص 91.

2) همان، ص 45 و همان، ج 2، ص 225.

3) همان، ص 40، به نقل از «برداشتهایی از سیره امام خمینی قدس سره‌» ج 1، ص 18.

4) همان، ص 27؛ همان، ص 86.

5) همان، ص 25. نقل از: برداشتهایی از سیره امام خمینی قدس سره، ج 1، ص 78.

6) همان، ص 28. نقل از: صحیفه دل، ص 127.

7) همان، ص 31؛ نقل از: پا به پای آفتاب، ج 1، ص 84.

منبع: ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان  

تهیه و تنظیم: جواددلاوری، گروه حوزه علمیه تبیان





نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 15 فروردین 1392 :: نویسنده : مجتمع آموزشی پرورشی نور
شکی نیست که یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار در شخصیت، تفکر و نگرش های کلی حاکم بر زندگی کودک، نگرش های والدین او به زندگی است. والدین هر کدام در اهداف تربیت و نیز در انتخاب روش تربیتی بر اساس نگرشی که دارند، رفتار می کنند. اسلام کوشش بسیار نموده تا نگرش های والدین را هدایت کند و آن را در مسیر صحیح قرار دهد. یکی از نگرش های مهمی که اسلام برای والدین لازم می داند آن است که به این باور برسند که فرزندان، به ویژه کودکان خردسال، دارای حقوقی هستند که باید آنها را رعایت کنند. طبق برخی روایات، والدین ملزم هستند در برابر حقوق فرزندان تسلیم باشند. رسول خدا(ص) در سخنی می فرماید:«بر پدر واجب است حقوق فرزندش را رعایت کند، همانگونه که بر فرزند واجب است حقوق پدرش را رعایت کند». بنابراین، والدین آزاد نیستند هرگونه رفتاری را با فرزند خود داشته باشند.




سبک زندگی اسلامی/ چگونه جهان بینی والدین جهان بینی فرزندان را شکل می دهد
 اسلام برای تربیت فرزند برنامه دقیق ارائه می دهد که هر برنامه منطبق با سن کودک است. این برنامه دقیق می تواند بر نگرش والدین در تربیت اثر مثبت بگذارد. یعنی نگرش تربیتی والدین را تحت نفوذ خود قرار دهد.

 نگرش والدین

شکی نیست که یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار در شخصیت، تفکر و نگرش های کلی حاکم بر زندگی کودک، نگرش های والدین او به زندگی است. والدین هر کدام در اهداف تربیت و نیز در انتخاب روش تربیتی بر اساس نگرشی که دارند، رفتار می کنند. اسلام کوشش بسیار نموده تا نگرش های والدین را هدایت کند و آن را در مسیر صحیح قرار دهد. یکی از نگرش های مهمی که اسلام برای والدین لازم می داند آن است که به این باور برسند که فرزندان، به ویژه کودکان خردسال، دارای حقوقی هستند که باید آنها را رعایت کنند. طبق برخی روایات، والدین ملزم هستند در برابر حقوق فرزندان تسلیم باشند. رسول خدا(ص) در سخنی می فرماید:«بر پدر واجب است حقوق فرزندش را رعایت کند، همانگونه که بر فرزند واجب است حقوق پدرش را رعایت کند». بنابراین، والدین آزاد نیستند هرگونه رفتاری را با فرزند خود داشته باشند.

از سوی دیگر اسلام برای تربیت فرزند برنامه دقیق ارائه می دهد که هر برنامه منطبق با سن کودک است. این برنامه دقیق می تواند بر نگرش والدین در تربیت اثر مثبت بگذارد. یعنی نگرش تربیتی والدین را تحت نفوذ خود قرار دهد.

 همچنین، از نظر اسلام تربیت فرزند عبادت است و هرکس کوچک ترین کاری برای رشد و بهتر شدن وضعیت کودک انجام دهد، بزرگترین پاداش های معنوی نصیب او خواهد شد. اگر والدین به کودک به عنوان وسیله برای تقرب به خدا و رسیدن به پاداش های اخروی نگاه کنند، قطعا در تربیت او جدی تر خواهند بود و در عین حال با عطوفت و مهربانی بیشتری رفتار خواهند کرد.

 همچنین نگرش والدین به جنسیت فرزند، تأثیر بسیاری در ایجاد نگرش های کودکان خواهد داشت. اسلام علی رغم نگرش منفی مردم صدر اسلام و حتی مردم معاصر به فرزند دختر، نگرش بسیار مثبتی ارائه می دهد. در برخی روایات از دختران به «ریحانه» و در برخی به « قلبی پر از احساس و مهربانی و انس» تعبیر شده است . بدیهی است انتقال این نگرش ها به والدین قطعا در تربیت و شکل گیری شخصیت فرزندان مؤثر خواهد بود.

 سلامتی و ظاهر فرد

 یکی از جذابیت های مهم و تأثیر گذار که در نخستین دیدار، افراد را تحت تأثیر قرار می دهد، زیبایی و جمال ظاهری و سلامت جسمانی انسان است. اسلام نیز از آن برای برقراری روابط اجتماعی بهتر استفاده کرده است. بدیهی است وقتی کودکی دارای ظاهری آراسته و زیبا و بدون عیب و نقص بدنی بود، اطرافیان بیش از کودکان دیگر، مجذوب او می شوند و آمادگی بیشتری برای توجه عاطفی به او از خود نشان می دهند.

در یک جمع بندی می توان گفت که تأکید اسلام به عیادت از بیمار و نیز آدابی که برای آن بیان می کند و نیز هر زیبایی و جمال و آراستگی و آثار اجتماعی و فردی آن، حکایت از این قاعده کلی دارد که بیماری و نازیبایی به افکار و نگرش های انسان آسیب می رساند و در این میان کودکان سهم بیشتری دارند. از این رو باید همه افراد بکوشند تا از این آسیب پیشگیری کنند؛ بنابراین، این اصل که سلامتی و ظاهر فرد در نگرش های کلی حاکم برزندگی او تأثیر گذار است، ظاهراً از نظر این روایات پذیرفته شده است.

نقش جنسیتی

نقش جنسیتی که در خانواده و جامعه برای دختران و پسران تعریف شده، اگر چه تأثیر قطعی ندارد، ولی برای بچه ای که تازه متولد شده؛ یکی از ریشه های اثر گذار است. پیامبر(ص) می فرماید: «همانا خداوند تبارک و تعالی به زنان مهربان تر از مردان است».

مقدم داشتن جنس مذکر بر مؤنث سبب می شود که دختران دچار بحران و سردرگمی شوند و آسیب روانی و شخصیتی بزرگی ببینند و نگرش های کلی حاکم بر زندگی آنها منفی شود و جایگاه صحیح خود را نیابند. اما اگر دختران احساس کنند که از احترام و محبوبیت کافی برخوردارند و فرهنگ و جامعه اسلامی، آنها را تکریم کرده و از پسران پایین تر نیاورده و نیز اگر به عنوان نگرش دوستی نسبت به نقش و وظایف جنسیتی خود داشته باشند، قطعاً در نگرش های بعدی آنها تأثیر مثبت و خوبی می گذارد. رفتار والدین با فرزندن باید طوری باشد که نه دختران احساس حقارت کنند  و نه پسران احساس خود بزرگ بینی و برتری جویی.

 به طور کلی اسلام، نه تنها جنسیت را عامل مهمی در ایجاد نگرش های کلی افراد می داند، بلکه برای جلو گیری از آثار سوء آن تلاش های فراوانی کرده است.

 وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده

آنچه که از متون دینی می توان نتیجه گرفت این است که اگر کودکی که پدرش را ، هم به عنوان منبع اقتصادی و هم به عنوان منبع عاطفی از دست داده، به حال خود رها شود، دچار ضربه های روحی و روانی بسیاری می شود، اگر دیگران آن را جبران نکنند از شدت آسیب عرش الهی به لرزه در می آید. یکی از این آسیب ها را می توان به وجود آمدن نگرش های منفی و مخرب در کودک نسبت به زندگی و خود دانست. از این بیان می توان نتیجه گرفت که از نظر اسلام وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده در شکل گیری شخصیت و نگرش های کلی کودک مؤثر است.

 نگرش های تربیتی والدین

نگرش های تربیتی والدین باید به گونه ای باشد که باعث پرورش نگرش های ایمانی در او بشود. باید بیشترین رفتارهای اسلامی را به تناسب سن آنها آموزش بدهیم عواطف را جهت بدهیم و نوع دوستی و صداقت و ایمان، توکل بر خدا، اعتماد به نفس، را در آنها تقویت کنیم. تربیت بعضی از نگرش ها در فرزندان ضروری است از جمله: نگرش فرزندان به خدا، نگرش فرزندان به کار نیک و عبادت، نگرش به نماز و روزه، نگرش به آموزش قرآن، تعلیم های مورد نیاز در زندگی، و بیمه کردن فرزندان در مقابل انحرافات و تربیت اجتماعی.


منبع خبر :   روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه




نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از تغییر شیوه های تدریس زبان های انگلیسی و عربی در مدارس کشور و تاکید بیشتر روی مکالمه دانش آموزان خبر داد.



فاطمه قربان گفت: کتاب های سوم ابتدایی و اول متوسطه اول (اول راهنمایی) براساس برنامه درسی ملی برای سال تحصیلی ۹۳-۹۲ تغییر محتوایی می کند.

وی افزود: در مقطع اول راهنمایی محتوای کتاب های زبان انگلیسی و عربی براساس برنامه درسی ملی و با تاکید بیشتر روی مکالمه دانش آموزان تغییر خواهد کرد.

به گفته قربان، متاسفانه اگرچه در سال های اخیر دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان زبان های انگلیسی و عربی را فرا می گرفتند، اما پس از خروج از مدرسه این دانش آموزان نمی توانستند به این زبان ها صحبت کنند که در تغییر محتوای کتاب براین مورد تاکید زیادی شده است.

معاون آموزش ابتدایی درباره آموزش زبان انگلیسی در مقطع ابتدایی نیز توضیح داد: چنین اقدامی با توجه به نارضایتی والدین نسبت به تعداد کتاب های درسی و همچنین آشنا نبودن دانش آموز به فضای تحصیل و مدرسه در مقطع ابتدایی صورت نمی گیرد و دانش آموزان در این مقطع با مهارت های زندگی اجتماعی و فردی آشنا می شوند.


منبع :   www.kanoon.ir





نوع مطلب : اهداف و برنامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




درباره وبلاگ


تغییر ثابت ترین واژه است

مشارکت راه را کوتاه خواهد کرد

دست محبت الهی برسرجماعت است

مدیر وبلاگ : مجتمع آموزشی پرورشی نور
نظرسنجی
آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







آیا شما با ایجاد و توسعه مجتمع های آموزشی شهری موافقید؟







جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :